Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIPMJ
Har äntligen hittat var någonstans de läcker från under bilen, de var oljereturen till turbon. Hur ska man åtgärda detta, de är ju riktigt tajt att komma åt också.
Man lossar på dem 2 bultarna röret sitter med och lirkar ut det. I västa fall kan man bli tvungen att lossa ena vattenröret. Sen sätter man på en ny packning och gärna dubbla o-ringar och monterar tillbaks. Att limma pckning + ringar är ingden dum ide.
av RIPMJ
Var till Bilia idag och de sa att man skulle byta en packning under turbon med, så jag köpte två packningar, en grön och en orange, Då är frågan, var ska den gröna packningen sitta? Någon som har en bild?
PÅ oljereturröret så sitter det en packning i ena änden och en ring i den andra. Den gröna som jag antar är packningen sitter mellan röret och turbon och ringen mellen rör och block. Men det är ytterst uppenbart när du tittar på det hela.
av RIPMJ
De gick åt helvete, den gröna runda ringen ville inte sitta i mitten när man skulle skruva på det. Sen gick någon slags ultratunn packning av som inte var det gröna. Tror de är i plast. Vafan är det?

EDIT: Vill förtydliga lite att denna tunna "packning"? är avbildat som röret under turbon, kan de vara så att de har ersatts med en grön ring istället? Iom att de är ett generalfel?
Grön tunn ring..? Packningen mellan turbo och fläns ska ju vara en packningen med samma form som flänsen du bultar fast i turbon. I andra änden så trär man ju en ringöver röret upp till det lilal utbuktningen. Och är röret baar lite lärr ovalt så ska ringen klara av att täta ändå.
av RIPMJ
Sökte på artikelnumret och fick fram Volvo Penta, så något är helt galet. Vågar man köra typ 3 km utan den där packningen?

Till råga på allt hade jag glömt att lägga i handbromsen så bilen rullade så att både pallbock och domkraft stod helt snett (änglavakt?), hoppas bara att inte nånting är snett under bilen nu. Ställde pallbocken under den där muttern alla rekommenderar och den hamnade i bakkant på det fästet. Vart tom en fördjupning i asfalten av pallbocken...

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]