- tor 17 jun 2010, 16:09
Bilen går sämre för var dag!
Tomgången är så låg (ca 500 rpm) att bilen nästan dör när den är varm. När man kallstartar bilen ligger tomgången på ca 1000 varv! ??:-/ Igår letade jag tjuvluft kring insprutare och insug med Startgas men ingenting hände. :( Tomgången bör ju ändras om man sprutar startgas kring ett läckage. Kollade mätskivan/mängdmätare/luftmängdmätare eller vad det nu heter och den var inte särskilt skitig så det är inte felet.
Så då kommer min fråga till alla er som kan något om motorer:
Varför är tomgången så låg? Jag har testat att ställa upp den med tomgångsskruven men inget händer.
Varför är motorn så svårstartad, särskilt när den är varm?
Vad ska jag göra för att den ska gå bättre?
Hoppas på många och bra svar!
PS
Motorn är en B230E som gått VÄLDIGT långt.
Tomgången är så låg (ca 500 rpm) att bilen nästan dör när den är varm. När man kallstartar bilen ligger tomgången på ca 1000 varv! ??:-/ Igår letade jag tjuvluft kring insprutare och insug med Startgas men ingenting hände. :( Tomgången bör ju ändras om man sprutar startgas kring ett läckage. Kollade mätskivan/mängdmätare/luftmängdmätare eller vad det nu heter och den var inte särskilt skitig så det är inte felet.
Så då kommer min fråga till alla er som kan något om motorer:
Varför är tomgången så låg? Jag har testat att ställa upp den med tomgångsskruven men inget händer.
Varför är motorn så svårstartad, särskilt när den är varm?
Vad ska jag göra för att den ska gå bättre?
Hoppas på många och bra svar!
PS
Motorn är en B230E som gått VÄLDIGT långt.
GLE. Norra Ångermanlands mest misslyckade mekaniker.
- By Moffe4