Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GLE
Bilen går sämre för var dag! :P
Tomgången är så låg (ca 500 rpm) att bilen nästan dör när den är varm. När man kallstartar bilen ligger tomgången på ca 1000 varv! ??:-/ Igår letade jag tjuvluft kring insprutare och insug med Startgas men ingenting hände. :( Tomgången bör ju ändras om man sprutar startgas kring ett läckage. Kollade mätskivan/mängdmätare/luftmängdmätare eller vad det nu heter och den var inte särskilt skitig så det är inte felet.
Så då kommer min fråga till alla er som kan något om motorer:
Varför är tomgången så låg? Jag har testat att ställa upp den med tomgångsskruven men inget händer.
Varför är motorn så svårstartad, särskilt när den är varm?
Vad ska jag göra för att den ska gå bättre?

Hoppas på många och bra svar! :P :P
PS
Motorn är en B230E som gått VÄLDIGT långt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
GLE skrev:Bilen går sämre för var dag! :P
Tomgången är så låg (ca 500 rpm) att bilen nästan dör när den är varm. När man kallstartar bilen ligger tomgången på ca 1000 varv! ??:-/ Igår letade jag tjuvluft kring insprutare och insug med Startgas men ingenting hände. :( Tomgången bör ju ändras om man sprutar startgas kring ett läckage. Kollade mätskivan/mängdmätare/luftmängdmätare eller vad det nu heter och den var inte särskilt skitig så det är inte felet.
Så då kommer min fråga till alla er som kan något om motorer:
Varför är tomgången så låg? Jag har testat att ställa upp den med tomgångsskruven men inget händer.
Varför är motorn så svårstartad, särskilt när den är varm?
Vad ska jag göra för att den ska gå bättre?

Hoppas på många och bra svar! :P :P
PS
Motorn är en B230E som gått VÄLDIGT långt.
Jag förmodar att du kontrollerat luftfilter och den veckade slangen som går mellan LMM och spjällhuset. Den veckade slangen kan vara lurig då den på grund av en grov kabel som går under slangen kan få nötningsskador som kan vara svåra att lokalisera utan att demontera slangen och böja och bända lite.

Har du rengjort spjällhuset?

Kontrollera gasspjällkontakten

Med tändningen avstängd öppna gasspjället, du skall höra ett klick precis när du börjar öppna gasspjället och ytterligare ett klick när spjället är fullt öppet. Om detta inte är fallet, Justera annars kan du gå vidare till mätning

Tändning avstängd. Lossa länkstången från vajerskivan, lossa skruvarna som håller kontakten och vrid sedan kontakten medurs.

Vid länkstångssidan lossa låsmuttern och skruva ut skruven så att det blir ett spel. Dra åt låsmuttern.

Vrid gasspjällkontakten moturs så långt det går utan att öppna gasspjället. Dra åt fästskruvarna och kontrollera att du hör ett klick just när spjället öppnar.

Mätning, tändning av

Lossa kontaktstycket och kontrollera kontakterna enligt följande

Koppla en ohmmeter mellan stift 2 och jord, när du öppnar spjället så att det första klicket hörs skall ohmmetern registrera en sluten krets och öppen krets i alla andra lägen.

Som ovan men på stift 3 och nu skall sluten krets registreras vid klicket för helöppet spjäll och öppen krets i alla andra lägen.

Mvh GK
av Cicaro
Om du är osäker på hur du rengör gasspjäll och tomgångsventil så finns en guide för B230F i faqdelen av forumet(http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p419116). Har dålig koll på B230E men det borde ju likna iaf?

Kolla även efter tjuvluft vid de slanganslutningar som sitter med slangklämma, dels kan slangen vara sprucken där utan att synas när den är ditsatt, dels kan slangklämman ha gängat upp sig något så det inte sitter åtdraget längre..

Varmt lycka till
Användarvisningsbild
av eccy243
Hmm... Ingen mening att ni skriver råd om B230F, för B230E är HELT annorlunda. Mina heta tips:
Tillsatsluftsslid.
Kallstartsventil.
Pulsairventil.
Styrtrycksventil.
Googla på ditt insprutningssystem som heter Bosch K-Jetronic. OBS, inte KE-Jetronic.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
eccy243 skrev:Hmm... Ingen mening att ni skriver råd om B230F, för B230E är HELT annorlunda.
Man får be om ursäkt och sätta sig i skamvrån :oops: :oops: . Jag missade att det var en 230E. :oops: :oops: :oops:

Mvh GK
av GLE
Okej. tack för alla svar. Då får jag försöka rengöra mätskivan och kolla de saker som gnestakalle tipsade mig om. :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
GLE skrev:Okej. tack för alla svar. Då får jag försöka rengöra mätskivan och kolla de saker som gnestakalle tipsade mig om. :D
Här kommer en nyttig länk. OBS K-Jetronic kallas också för Ci-system (Continous injection)

http://www.smithimage.com/~fassan/Br%C3 ... system.pdf

Ha det bra :) :)

Mvh GK
av GLE
Jo den har jag. Ett fantastiskt dokument. Jag funderar om det kan vara tillsatsluftsliden som ger för mycket luft. Kan det var därför som tomgången är så låg?
Mager blandning!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
GLE skrev:Jo den har jag. Ett fantastiskt dokument. Jag funderar om det kan vara tillsatsluftsliden som ger för mycket luft. Kan det var därför som tomgången är så låg?
Mager blandning!
Det finns några möjliga saker.

Att kallstartventilen läcker eller är aktiverad hela tiden.
Luftflödessensorns mätskiva har inkorrekt läge.
Bränsleläcka.
Tillsatsluftslid.
Felaktigt bränsletryck.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
GLE skrev:Jo den har jag. Ett fantastiskt dokument. Jag funderar om det kan vara tillsatsluftsliden som ger för mycket luft. Kan det var därför som tomgången är så låg?
Mager blandning!
Nä, den ska ge mer luft när motorn är kall. Eftersom luften passerar mätskivan så får den bränsle tilldelat i rätt mängd om allt är som det ska. Men när det inte hjälper att skruva på tomgångsskruven kan man misstänka att kanalerna där är igensatta. Ta loss det lilla huset där skruven sitter och gör rent. Troligtvis behöver du en ny packning också.

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]