Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av usling
Hej folk.
Jag bytte väster yttre drivknut på min S 70 -00 idag. När jag nu kör och motorbromsar så vibrerar det till och sen låter det som om splinesen inte greppar. Efter att ha läst lite trådar här så kanske det är drivaxeln som har glidit ut ur växellådan.
Måste man plocka ner hela rasket för att få in drivaxeln i lådan igen elle går det att fixa ändå? Den driver som den ska, det är bara när man motorbromsar som det händer.
Usling.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
usling skrev:Hej folk.
Jag bytte väster yttre drivknut på min S 70 -00 idag. När jag nu kör och motorbromsar så vibrerar det till och sen låter det som om splinesen inte greppar. Efter att ha läst lite trådar här så kanske det är drivaxeln som har glidit ut ur växellådan.
Måste man plocka ner hela rasket för att få in drivaxeln i lådan igen elle går det att fixa ändå? Den driver som den ska, det är bara när man motorbromsar som det händer.
Usling.

Det säkraste är nog att dig omaket att ta ner det som behövs för att kunna kontrollera ordentligt annars kan du riskera att få ännu mer jobb sen och kanske kan det också bli dyrt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att få in axeln igen är ingen konst. Så länge splinesen i lådan och på axeln hamnar rätt mot varann så är det bara att trycka in axeln.
av usling
Hej folk.
Det är fixat nu. Det var jag som inte hade fått in drivaxeln i drivknuten ordentligt. Gör om, gör rätt!
Plockade ner hela rasket, snyggade till splinesen, gjorde rent och satte ihop igen. Hade jag plockat ner hela drivaxeln så hade blivit rätt från början.
Usling
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]