Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sazzle
Hejsan !

Köpte en 850 , 92a, för nån vecka sedan o den ska besiktas men måste fixa lite m den först.

När man startar bilen så tickar den ? motorn rusar ungefär som att du har gasen nedtryckt när du startar den.
Sedan visar den kodfel 221 samt 321. killen som hade bilen innan säger att han böt vaccumslang men att han inte släkt lampan, men när vi testade visade den två felkoder.
Skulle behöva hjälp m vad som ska göras.

mvh
av anthistatic
Det första borde väl vara att nolla fel-koderna genom att plocka av +polen en 15-20 minuter och sedan ta det därifrån...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att dem tickar är standrad, beror på ventillyftarna.

Jag förutsätter att båda koderna kommer från stift A2? Annars blir svaren nedan eventuellt felaktiga.

Det du kan börja med är att kolla om du kan hitta nån slang eller så där den drar tjuvluft. Att spraya med startgas kan hjälpa, spraya på en slang i taget och vänta 2-3 sekunder om det händer nåt. Ökar varvtalet så har man hittat en läcka,

Sen var det tomgångsmotorn. Där är det lite knepigare, antingen får man börja med att byta den och hoppas på att det blir bra. Annars lär man börja mäta sig fram till felet.
av sazzle
Hej marlboroman :-)

Nej tydligen ä d mätt i 7an ?
ska man mäta i 2an alltså ?

tack för tipsen iaf :-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du är intresserad av koder från A2 och A6. Och att dem där koderna skullekomma från A7 känns tveksamt med tanke på att koderna från det uttaget enbart börjar med en 1:a.
av sazzle
Ok ta o snacka m han som mätt o se t att d blir i 2an o 6an få se vad som händer.
Tack så mycket :-)
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Man akn inte släcka alla koder genom att ta bort + kabeln men gör som det står i boken så blir du av med koderna om dom är fixade.

1. Kolla så att du har kollat ALLA koder 1gång på det hålet som läser ut felet

2. Håll in knappen i 10sek släp

3. När lampanlyser med ett sken håll in knappen igen i 10sek släp

4. Kolla koderna igen ska vara 1 - 1 - 1 då

5. Klart (om felet är fixat) Detta fungerade på min bil
av sazzle
Sådär nu har jag kollat alla fyra hålen :-)
A2 visade 3 fel men dom lyckades jag nollställa direkt.
A6 noll fel
A3 noll fel
A7 visar fortfarande två felkoder o dom går inte att nollställa. d konstiga ä att dom felkoderna bara ska börja på ett men jag har kollat flera ggr nu o felkoderna är: 231 o 122.
Någon som vet hur d kan komma sig att en felkod börjar på 2 ??

mvh
av sazzle
Hejsan !

Jag har nollställt några felkoder på A2.
Koderna var: 512, 121 samt 113.
Lambdalampan lyser fortfarande.

Har ni tips på vad jag kan göra för att få lampan att slockna så ä jag tacksam :-)

mvh

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]