Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

impendill skrev:Det där med att verkstaden inte kontrollerar så noga kan det kanske ligga något i.
Men jag skulle ärligt talat bli lite förvånad om det vore så eftersom att det är en bekant till mig som har firman.
Men man kan aldrig vara säker.

Carman: Hur kan du lista ut att den läcker i evaporatorn?
Är det samma som förångaren?

Kan man skruva själv? Jag är inte jätteduktig på Volvo-bilar, men en hel del har man ju skruvat på båtmotorer/ Cheva V8:or, Motorcyklar med mera.
Hur gör man ingreppet och hur kontrollerar man att det är där den läcker?

Har sett på bla bildelsbasen att en begagnad inte kostar så mycket. Är det värt ett försök?
Evaparator/förångare är samma sak.
hur kan jag tro att det är den som är trasig??? det hör i hopp med det jag tidigare sa. går man till nån som kan just din bilmodell, så hitar man lekaget.
En 850 har inte pollenfilter som standard, därför kmer det ner mycke smuts i ventilations systemet. smutsen fasnar på förångaren & binder fukt.
Cupefläcktens koldam fasnar också på förångaren, dena kombination får förångaren som är i aluminium att erga, så till sist har du ett lakage.

jag har bytt mängder, o även monterat pirat delar, men dessa ha även här sämre passform!

ska man byta denna så ska man köpa volvos servicesats, då den är billigare än lösa delar
service satsen volvo säljer innehåler:
förångare + packningar
torkfilter + packningar
Ombyggnad för cupefläckten så mindre damm kommer i framtiden
ombyggnad så du kan ha cupefilter + själva cupefiltret.
"har firman mer utgivter än inkomster så går den i KK."

Ingen har skrivit nåt annat heller, en firma kan ju liks ha kampanjer då och då ?:-/
Sen skrev dessutom Pettson att denne Mek gör bara felsökningen om han blir garanterad att få utföra jobbet sen om han finner felet, Woila, och firman går runt. Tack för kaffet :-)-)
CarMan skrev:Jag hade en i dag jag inte heller hitta nån läcka på. men om man vändersig til nån som kan bilmodellen så är schansen mycke större at man hittar läckorna!

Går man till nån som läcksöger gratis så kan man ju dra en gissning på hur mycke tid som läggs ned på att hitta felet

Men vänta här nu,har jag fattat det rätt när du skriver att du hade en bil idag som du inte hittade läckage på?

Om jag har fattat det rätt så skriver ju du emot dig själv men om man vändersig til nån som kan bilmodellen så är schansen mycke större at man hittar läckorna! :roll:
Innan du börja riva där - se för guds skull till att läckan verkligen är konstaterad där då det brukar vara ett jättestort jobb (och snordyr att lämna till verkstad).

Med en köldmedelsdetektor av den klassen som varje akrediterad kylnisse _skall_ ha så bör man ganska snart kunna konstatera läckage från luften mm. som rinner ut i öppningarna från ventilationen om det fins en läcka i och omkring evaporatorn eller inte - med en 5 gram/år läcka så läcker det ca 1 ml köldmedie i gasform och atmosfärstryck per 3.5 timme - vilket är gränsen för godkänd täthet för en skarv

5 ppm känslighet på en detektor (standard för detektor som skall reagera för 5gr/år-läckor) så tillverkas det 200 liter detekterbar gas/luftbladning av en gasläcka på 1 ml per 3.5 timme eller 57 liter per timme - vilket också innebär ca 1 liter detekterbar med gas uppblandad luft per minut

En läcka i evaporatorn, om den existerar, är ofta mycket större än så och en köldmediedetektor bör ganska lätt indikera om det finns gas i ventilationen och dess utlopp (fläkt avstängd) eller sensorslangen instucken i närheten där expansionsventilen finns på så sätt visa om man måste riva under instrumentbrädan eller inte...
personligen så tycker jag gastetektor funkar skit dåligt som läcksökare!
Den falsklarmar för lätt & det är ju inte så att det står gas vid evaparatorn direkt. så fort fläckten startar har du ju blåst bort all gas!
Michaelvecel skrev:"har firman mer utgivter än inkomster så går den i KK."

Ingen har skrivit nåt annat heller, en firma kan ju liks ha kampanjer då och då ?:-/
Sen skrev dessutom Pettson att denne Mek gör bara felsökningen om han blir garanterad att få utföra jobbet sen om han finner felet, Woila, och firman går runt. Tack för kaffet :-)-)

Killen hitta inte läckan (för andra året i rad) han får jobbet som är att åter igen fylla bilen= klir i kassan, utan att behöva lägga en timme på felsökning, vilket hade resulteat i et 8 timmars evaparatorbyte som han inte kan räkne hem, om han ens vill ta sig an det?
Normalt lekage på en bil är ca 30-40g/ år
en 850 rymmer 750g
Säg att systemet slutar att kyla bara vid 150g Normal förlust på 600g tar 15-20 år

Allt annat är ett lagbart lekage.

Tack för kaffet...
Severin skrev:
CarMan skrev:Jag hade en i dag jag inte heller hitta nån läcka på. men om man vändersig til nån som kan bilmodellen så är schansen mycke större at man hittar läckorna!

Går man till nån som läcksöger gratis så kan man ju dra en gissning på hur mycke tid som läggs ned på att hitta felet

Men vänta här nu,har jag fattat det rätt när du skriver att du hade en bil idag som du inte hittade läckage på?

Om jag har fattat det rätt så skriver ju du emot dig själv men om man vändersig til nån som kan bilmodellen så är schansen mycke större at man hittar läckorna! :roll:
Det var bara ett bevis på att det inte alltid är lätt att hitta ett lekage (men håller gasen bara ett år så ska man hitta det)
Bilen jag felsökte hade varit hoss Snål ac firman 5 år tidigare, för att fylla på, o dom hade inte fylt spårmedel.

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]