Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag även kört runt med termometer precis vid munstyckena, hade 7 grader där med mycket fläkt och vreden på kallaste. Antar att det kan bli nån grad till om man stoppar in en "sladdtermometer" i munstyckena, men tycker detta verkar ganska normalt ändå.
Var ju lite orolig för mina korta kompressor-intervaller trots nyfyllt och testat kylsystem men funktionen verkar ju god som sagt..
Har även lagt märke till att jag har snabba intervall under gång/på vägen, 4-5 sekunder, men mer normala vid stillastående, alltså 10-15 sekunder. Konstigt, va?
vol:-)
kollat att kondensorfläkten snurrar ??

Är det 5 sekunder mellan 'klicken' dvs räkna på tiden var gång magnetkopplingen drar till igen (dvs släppet räknas inte)

ändrar sig tiderna vid olika motorvarv - en AC ger inte full kylkapacitet förrän i området 1500 -2500 varv per minut på motorn och vid lågvarv/tomgång så ger det mindre kyla i evaporatorn och frostskyddstermostaten blir inte så kall så snabbt och låter kompressorn gå i längre perioder.
Hängde inte med där riktigt, men jag känner (och hör klicket från handskfacket) hur kompressorn går i ca 1-2 sekunder endast med ca 4 sekunder stillastående emellan.
Lite lustigt när man sen parkerar på jobbet för att kolla lite mer noga, för att man tycker intervallen är korta, så vips! -mer normala intervall på tomgång.. (D)

Och kylfläkten startar efter sekunder, inte minuter vid stillastående tomgång. Om den går när jag kör också har jag inte märkt och lär inte märka ens om jag försöker.

Att det är motorvarvet som bestämmer intervallen verkar ju stämma på min bil nu iaf.
Så har jag släppt ut lite mer gas i naturen, pillade lite.. Men nu har jag normala ac-intervaller igen så jag är nöjd! -För den här gången, återkommer i morgon när jag pillat sönder nåt annat! :D
Tack för alla svar!
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?

Returfjädern i dörrlåset har g&ari[…]