Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu kommer jag med ett tråkigt svar, som är sant!

Om man lämner bilen till nån som kan din bilmodell utan & innan så hade dom hittat lekaget redan förra året !
För du har ett lekage i systemet, så är det bara...
impendill skrev:Förklara gärna närmre.
Hur går en "glad amatör" tillväga?
spårmedel är nog redan ifyllt - men du måste få tag på UV-lampa som får spårmedlet att fluorescera vid läckan [kolla först vid påfyllningsnipplarna - ev spill från fyllningen bör 'lysa' tydligt där], i proffsgrejorna sitter det förmodligen en UV-lysdiod i en lamphållare och man tar snormycket pengar för detta.

har inte själv provat, men möjligen skulle en sådan där svartlampa som man hade/har för att kolla sedlarnas äkthet fungera.

sedan när du hittat läckan så skall den repareras, vakumsugas (man ser lätt läckor då - även väldigt små dito om man har riktiga vakummetrar i området 0,01 - 10 mBar) - därefter tryckprova så att det inte finns läckor som bara visar sig när det är under tryck (tar dock bara stora läckor) och sedan vakumsuga igen.

har man inte tillgång till vakumpump så är det i stort sett bara att glömma att fylla själv, om man nu vill försöka sig på detta. och vakumpumpen skall suga till lägre än 1 mBar absoluttryck - dvs. glöm den begagnade kylskåpskompressorn där du får vara glad om den kommer under 50 mBar absoluttryck som lägsta tryck.
Hans läcka är i evaparatorn & det går att se den om man tar bort ljudvallen o sen fläcktmotståndet o tittar in den vägen (något man inte gör gratis)

så det kanske är bättre at gå till nån som inte provtrycker gratis, men hittar felet !
Jag hade en i dag jag inte heller hitta nån läcka på. men om man vändersig til nån som kan bilmodellen så är schansen mycke större at man hittar läckorna!

Går man till nån som läcksöger gratis så kan man ju dra en gissning på hur mycke tid som läggs ned på att hitta felet
av *pettson*
CarMan skrev:Jag hade en i dag jag inte heller hitta nån läcka på. men om man vändersig til nån som kan bilmodellen så är schansen mycke större at man hittar läckorna!

Går man till nån som läcksöger gratis så kan man ju dra en gissning på hur mycke tid som läggs ned på att hitta felet
Genom sej själv dömer man andra..
Med andra ord skulle du strunta i att felsöka om ditt jobb hade gratiserbjudande, och därför antar du att alla andra faktiskt struntar i det med.
Vår lokala kylfirma tar 100 spänn för att felsöka, under förutsättning att han får jobbet när han hittat felet. Han dokumenterar även felen så att inte folk tjafsar o tror att man drar till med nånting i onödan för att tjäna pengar.
Han har gott om jobb, ett mycket bra rykte, och han används även av volvo, hyundai, toyota med flera. Det lönar sej att vara billig och duktig, nåt inte alla företag förstår..
Det där med att verkstaden inte kontrollerar så noga kan det kanske ligga något i.
Men jag skulle ärligt talat bli lite förvånad om det vore så eftersom att det är en bekant till mig som har firman.
Men man kan aldrig vara säker.

Carman: Hur kan du lista ut att den läcker i evaporatorn?
Är det samma som förångaren?

Kan man skruva själv? Jag är inte jätteduktig på Volvo-bilar, men en hel del har man ju skruvat på båtmotorer/ Cheva V8:or, Motorcyklar med mera.
Hur gör man ingreppet och hur kontrollerar man att det är där den läcker?

Har sett på bla bildelsbasen att en begagnad inte kostar så mycket. Är det värt ett försök?
läs på lite om ekonomi !!!
har firman mer utgivter än inkomster så går den i KK.

helt omöjligt att inte ta betalt ! på ett aller annat sätt tar dom betalt eller så gör dom inte samma sak som dom som tar betalt !

Ska man börja demontera inredningsditaljer m.m. så har jag svårt att tro att nån gör de gratis (gör dom det gratis måste dom ju ta hutlöst betalt för själva reprationern om ekvationen ska gå ihopp!)
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]