Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, gick till garaget och skruvade lite, hade ca 0,85 mm spel på magnetkopplingen, tog bort ett schims (?) på 0,3 mm, skruvade ihop och nu har jag typ 2 elektroner spel? Alltså omätbart!

Kompressorn står still när den ska stå still utan antydan att vilja röra sig, men vågar man köra med så lite spel?
Antar att den "slipar in sig" så småningom, men kompressorn och kopplingen fick "ljummen" temperatur efter bara 2 minuters provkörning, så är det nån risk för överhettning tror ni?

Tack på förhand, Danne
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Går det bara fritt så borde det inte vara någon fara, prova att snurra på tryckplattan för hand. Det kan ändra sig lite vid olika temperaturer, så kolla både med kall och varm motor.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack, då provar vi lite till då!
Och jo, jag kan dra runt kompressorn för hand förvånande lätt, och med motorn på så kopplar den ju i som en dröm! :D

Men hur varm får den bli?
Användarvisningsbild
av taxi
...Och efter en 10 minuters provkörning med AC på så blev kompressor/magnetkoppling inget varmare ändå!
Allt verkar funka som det ska, man ser ju hur yttre tillslagsplattan står still när den ska fortfarande så... Jag kör! 8)

Tack Sparkz för lugnande ord!
Användarvisningsbild
av taxi
Mina små tvivel beror på att jag inte ens får in ett bladmått på 0,1 mm, inte ens nära liksom.. :shock:

Men det blir mera prov imorn, längre körning fast med täta kontroller förstås
Är tryckplattan sliten och spårig så kanske du har spel nog, men ett bladmått tar stopp. Går det fritt så är det ok, häng inte upp dig på exakta mått.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack igen, fick faktiskt i bladmåttet en bit idag, 0,05 mm! :shock:
Och tryckplattan var kanske inte helt perfekt plan heller, ibland hörs det lite ljud från den, men för det mesta är den tyst även när den står still
Hur kom du åt kompressorn?
Uppifrån eller underifrån. Verkar trångt som fan.
Under/fram, minsta spärrskaftet och 10mm-hylsan till centrumbulten fick inte plats så det blev lednyckel och "försänkt"(?) nyckel från jula. Fick bända en aning på motorn också för att pilla i M5-skruvarna. Tror det var M5 i alla fall..
Och sen lirka upp tryckplattan uppifrån :D

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]