Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Tänkte bara tipsa om en grej eftersom jag inte hittar någon annan tråd som tar upp detta.
Kanske är det någon likt mig som kommer att söka för samma problem utan att finna någon tråd.
Möjligheten finns ju att de redan finns trådar, men i så fall så är jag helt värdelöst på att söka. :P
Jag kanske är helt fel ute, om jag är det så får någon gärna påpeka detta för mig. :P
Är jag rätt ute så får någon gärna vidareutveckla och förklara för mig.

Många vet att det tickar lite ibland de första 2-3 minuterna när man startar en kall 850-motor.
Jag var och bytte olja till den delsyntet som jag hällt i bilen sedan jag köpt den.
Efter bytet körde jag ca 80 mil med bilen och när jag stannar stillastående hör jag hur det tickar mer än någonsin, och nu är den varmkörd!
Jag letar febrilt utan att hitta någon att smörja eller liknande, panikliknande status infinner sig då jag är enormt grön och tror att missljud = skrott eller dyra pengar. :)

Jag drog iväg och köpte en STP oil treatment och efter ca 5-6 mil så hade jag kört runt det i motorn antar jag, för då slutade det att ticka och bilen är lugn och tyst nu som den var tidigare.

Jag antar att den jag köpte bilen av har kört den på mineralolja och sen när jag bytte olja till delsyntet så var det något som tyckte att den oljan var för tunn, är jag rätt ute? :lol: :lol:

Åkte givetvis och köpte mineralolja som jag stoppade in i bilen som jag ska använda vid nästa oljebyte, dvs nästa gång det är dags att fylla på oljan. För det är ju ändå ingen idé att börja fylla på med fel olja igen, för rätt som det är så är väl oljan sådär tunn igen och då lär tickandet komma tillbaka. :-)-)
Marlboroman skrev:Att den vart tyst med stp har mest att göra med att den gör oljan lite tjockare. Så långt rätt. Men att säga att det beror på del-syntet är fel. Det har snarare med viskositet och felkonstruerade lyftare att göra. Mineralolja skulle jag inte tippa i.
Min bil är ifrån 93, m.a.o. hyfsat gammal - är det lika fel då? 8)
Fortsätt du att köra på din mineralolja i lugn och ro.Volvo själv rekommenderade mig en Castrol mineral olja 15/40 till min äldre GLT som rullat en bit över 32 000 mil.Har inget mekaniskt oljud numera efter 5000 mil med denna olja.Så låt proffsen fortsätta med att hälla i helsyntetiska 0/30 oljor i sina gamla motorer om det nu gör dom gladare. :D
att rekommendera mineral för en motorkonstruktion som inte är till för det var ju möjligen bra försäljning. men mindre kunnande. det ska vara del eller halvsyntet till en äldre maskin. den förstärkningen behövs i oljan då den går rejält varm i kamaxellagren i toppen. att ge nån 15w40 är på håret att det passerar i sugsilen i tråget, det sänker oljetrycket i motorn i värsta fall på grund av flödesproblem på sugsidan.

Skruvat.se har blivit en snusbod, beställde s[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, bara a[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester i[…]

B230fk saknar kraft

Man kanske får lov att köpa chip sj&aum[…]