Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Det är olagligt att släppa ut köldmedier i atmosfären. Finns det en läcka ska den lokaliseras och åtgärdas.
Användarvisningsbild
av js1
...eller snarare mindre miljöfarliga men även R134a kommer att förbjudas 2011.
Användarvisningsbild
av erikn
Nja, de påverkar inte ozonlagret, men är växthusgaser. 1 kg R134a motsvarar 1300 kg CO2.

Vad nya bilar har nästa år vet jag inte, men nya regler säger att AC i nya bilar med start från 2011 ska ha gaser som har högst 150 i potential som växthusgas.

Vore kul om följande såldes någonstans i Europa, men tyvärr gör det ju inte det. Det är en lagom blandning med propan och iso-butan, väldigt vanlig i t.ex. Australien. Om någon nu säger att det är läskigt med brännbart i kylsystemet så har ni 70 liter bak i bilen och det är nog både en eller två som har haft en burk startgas liggande i skuffen där det en solig dag blir betydligt över 50 plusgrader. I alla fall är man helt miljöneutral med gasol i kylan.

Edit:
Glömde nämna husvagnar, gasolkök när man campar, gasolgrillar i uterum m.fl.

HC 12a, http://www.es-refrigerants.com/

Vill man handla R134a så kan man göra det på http://www.autokool.co.uk, men jag vill egentligen inte göra det. Dessutom finns det R134a i kylspray på t.ex. Biltema, det är bara restriktioner i när man håller på med kylaggregat.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
av Niccke
Jag hade en pytteliten läcka som vi inte heller hittade trots provtryckning, fyllde på den och adderade lite spårvätska samtidigt och efter några månader började det bli lite grönt i förgreningen nere vid vänstra lyktan, det är ett rör som sitter på en järnplatta typ, där röret är svetsat i plattan fanns en liten otäthet. Bytte det och torkfilter och nu är den tät. Kanske är där den läcker?
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]