Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#417722
Hej på er.

Nu är det dags igen och nu måste jag verkligen lösa problemet för om 4 veckor så åker jag på semester med bilen.
Har vart symptomfri i 1 månad men nu är problemet tillbaks igen.

Problemet uppstår oftast under körning(varm som kall motor). Man känner antingen att bilen hackar/rycker alternativt känns det som att bilen bromsar sig själv, typ motorbromsning.
Trycker jag ner kopplingen då dör oftast motorn direkt. Släpper jag upp kopplingen igen så startar den på direkten (detta gäller när bilen är under fart/rullning).
När bilen/motorn dör så dem enda lamporna som tänds då är: Batteri, Olje och Motorelektroniklampan. Dock så genereras det INGA felkoder av något slag.
Står jag helt stilla och bilen dör så måste man dra runt motorn/startmotorn några varv inann man märker tendens på att den vill starta. Startar den så är tomgången väldigt orolig.
Om/när väl tomgången stabliserat sig och man trycker lite på gasen så blir tomgången oftast orolig.
När jag stänger av tändingen och vrider på tändingen igen utan att starta bilen när motorn dött så går temperaturmätaren i instrumentet upp extremt långsamt. Tar väl runt 1-2 minuter på att den skall resa sig till ca kl 15.

Något annat tror jag inte att jag har lagt märke till.

Bränslefilter, Rotor, Fördelarlock, Luftfilter, Tändstift, Termostat och lite annat är bytt för inte så länge sedan och problemet fanns innan jag bytte delarna också.

Då problemet inte är konstant, problemet märks inte av varje dag så är det inte lätt å felsöka den. Hade jag bara haft en liten hint om problemet så hade jag ju kunnat lämna in bilen på felsökning eller lösa problemet själv beroende på vad det var/är.

Tips på vad jag kan prova osv mottages väldigt tacksamt då jag skall åka på semester om 4 veckor och tiden börjar rinna iväg.

Edit:

Vet inte om jag tänker fel nu men alla trådar å problem jag läst där som bränslerelät vart boven så har deras bilar dött helt under körning (även min brors 850 gjorde så).
Min bil dör inte under körning förrens kopplingen trycks ner.
Så då utesluter jag nästan bränslerelät, rätt eller fel?
#417764
sidhabo skrev:Hur ofta händer det nu då ? Efter att den gick ok en månad.
Nu har symptomen visat sig till och från i 2 dagar. För ca 1 månad sedan innan allt blev "bra" så var problemet där varje dag i 1 vecka för att försvinna i 1 månad. Nu är det tillbaks igen.

Edit:

Spånar lite bara... Kan en igensatt vevhusventilation göra tomgången och körningen ryckig osv? Bilen drar inte jätte mycket olja men 4-5 liter mellan 1500mils intervallerna (har nu bytt till Biltemas olja för å se om det är nått med kvaliten, körde innan med Castrol's olja).
Drar jag ur oljestickan så ser man bara en lätt rök men ingen kraftig. Är det normalt med lite rök där eller skall det vara helt rökfritt?
Det trycks inte upp någon olja någonstans vid oljelocket eller vid oljestickan.
Men om vevhusventilationen är igensatt så borde väl problemet vara mer konstant än att komma å gå?

Sitter å går igenom lite olika felkoder osv för att se vilka som kan ge mina symptom. Hittar egentligen bara en som passar mitt problem.
Felsymptom
-ojämn tomgång och/eller ryckig gång

Detta anges för LMM. Men jag vill inte tro att det är fel på den... Den e så dyr att köpa, speciellt om det inte är den som felar.

Nu har jag mätt å kollat tändkablarna men kunde inte märka nått fel på dem, provade också spraya vatten men då började bilen låta konstigt men tomgång osv ändrades inte.

Mätningen gjordes på inställningen 20kOhm.

Cylinder 1 = 4,83
Cylinder 2 = 4,47
Cylinder 3 = 3,3
Cylinder 4 = 2,88
Cylinder 5 = 2,5
#417985
4-5 liter per 1500 är lite väl mycket ...
Har du nåt svart i avgasutblåset ?

Du kan prova att koppla ur sladden till LMMen och se om den går annorlunda. Om det inte blir nån skillnad så är den ju misstänkt. Du kan mäta på den också:

Mät motståndet mellan stift 2 o 3 med ohmmätare -en hel lmm ska ligga på mellan 1,5 - 3,0 ohm. Ny lmm för 3150 spänn (mekonomen)

Vevhusventen känns inte som orsaken till ditt problem
#417993
Inget svart i utblåset. Eller... När bilen går som han gör med tomgång osv och vill dö... När man försöker starta den så tar det några sekunder. I det ögonblicket den hostar till så kommer det svartrök men inte annars.
Kopplar jag ut LMM så startar den på direkten och utan svartrök.

Redan där kan man börja misstänka LMM men jag har märkt att det är väldigt mycket "ödet" eller slumpen när felet kommer och går så man vågar ju inte förlita sig på det. Kostar som sagt en del å köpa ny.

Har försökt Ohm-mäta LMM men utan resultat faktiskt. Iom att problemet inte är konstant så är det lite svårt å felsöka på det viset. Men får väl försöka mäta igen å se vad jag får för värden.

Edit:

Har vart å mätt Stift 3 och 4 på LMM och på kontaktstycket till LMM.

LMM ger mig 44.5 Ohm med 200k på Ohm-mätaren.
Kontaktstycket ger mig 7,25 Ohm med 20k på Ohm-mätaren.

Bra eller dåligt?

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]