Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
ejon skrev:Okej.
Eftersom den trycker ut oljan har jag hört att den ska dra mindre olja om jag lägger i väldigt tjock olja?
Stämmer det?:S

MVH
Jonas
Det som är större chans än att du blir av med oljeåtgången är att du rasar lagren i nederdelen.
av ejon
Okej.
Hade bara tänkt köra denna sommaren isåfall och renovera skiten på vintern och köra med tjock olja så den smörjer allting riktigt bra.
MVH
Jonas
av *pettson*
ejon skrev:Okej.
Hade bara tänkt köra denna sommaren isåfall och renovera skiten på vintern och köra med tjock olja så den smörjer allting riktigt bra.
MVH
Jonas
Det är den tjocka oljan som ställer till det. Den kan gå ned sej i lagren på grund av BRISTEN på smörjning. Tjockare än 10W40 är för tjockt. Om du nu inte alltid har motorn 20 grader varm och kör upp den i temp innan du använder den. Då kan ju 20W50 vara nåt.. Men beroende på VART det läcker olja ifrån kan oljetjockleken spela roll. Är det ringarna som missar så missar dom ännu mera när dom inte kan sleva bort den tjockare oljan. Om det är ventiltätningarna som är det stora så kan det möjligen gå ned nåt då det är lite svårare att suga in.
av ejon
OK.
Skadar väl inte testa om den går bättre?, biltemas står det ju bara för slitna motorer och kan ju vara bra, dock inte i minus grader men nu är det ju inte minus.
MVH
Jonas
av *pettson*
Du gör exakt som du vill. Jag har varnat dej. Allt hänger på vad du kallar för *tjock olja* men det löser du säkert.
av ejon
La i den tjocka oljan och har kört nu i 3 dagar men har fått fulla på mer än vad jag brukar känns det som?, fan ska jag köra med tunnare olja?:S så att den drar mindre? vad har jag för tillfällig lösning?

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]