Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janove47
Har en Volvo 850 -94 10v.

Har bytt topplockspackning och efter mycket om och men fått ihop motorn igen. Men mitt problem är att när jag startar motorn så varrvar den upp, varvet pendlar mellan 800 - 2500 hela tiden. Jag har bytt lamdasond (ny), tomgångsmotor (beg) och kamgivare (beg). Där man kan läsa felkoder fungerar inte. Det är inga missljud när bilen varrvar, jag låter den bara göra det ca 5 - 10 sek innan jag stänger av. Jag har tittat och tittat o letat och letat vad det kan vara utan resultat.

Finns det någon skäl här som kan ge mig tips och hjälp. Jag står handfallen - uppgiven.
av *pettson*
Kontrollera om tomgångsmotorn står öppen när du slår på tändningen? Kontrollera om spjället står stängt eller om det är feljusterat.
Kontrollera varför inte felkodsläsaren fungerar.
av janove47
WEXE:
Jag har efter konstens alla regler sett till att kammen sitter som den ska på millimetern. Men när det gäller alla sladdar så är jag dock mer tveksam, har "bråkat" med en trolig vaccumslang som sitter under batteriet. Har en krokböjd hård slang som jag inte har begrepp på var den ska till (ska försöka lägga upp en bild på den). Elsladdarna sitter där de ska.

pettson:
Jag ska kolla upp tomgångsmotorn, även spjället. Vad beträffar felkodavläsaren så ska jag försöka se om det kan vara ett jordfel, men annars så är jag "2:a" när det gäller el.

Hör av mig här igen när jag kollat upp allt.
av janove47
Jag kan utelsuta att det är ett jordfel på felsökaren i alla fall. När det sen gäller tomgångsmotorn så verkar den funka som den ska, ska göra en koll till. Sen kommer vi till det som jag tror är problemet, vaccumröret som jag har o som jag inte vet var den den ska vara. Under batteriet sitter någon "fin"modul som jag tror äe boven i dramat, men var är "felet" på den, saknas den någon anslutning? (bifogar en bild på den)

Bild
av janove47
janove47 skrev: pettson:
Jag ska kolla upp tomgångsmotorn, även spjället. Vad beträffar felkodavläsaren så ska jag försöka se om det kan vara ett jordfel, men annars så är jag "2:a" när det gäller el.

Hör av mig här igen när jag kollat upp allt.
Jag har pulat o kommit fram till att anledningen till att felsökaren inte fungerar är att lysdioden är trasig eller så är det motståndet som diodlampan sitter vid. Jag har testat alla ledningar till modulen och har kommit fram till att alla som ska ha ström har det och att när jag trycker ner "knappen" på modulen så fungerar jorden men diodlampan vill inte lysa.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ett diagnosuttag borde gå att hitta på skroten, är nog inte så dyrt nytt heller...

Ang. tomgången kan det vara så enkelt att styrenheten har tappat sina adaptioner, jag antar att batteriet har varit bortkopplat när du hade av toppen?
av janove47
Sparkz skrev:Ett diagnosuttag borde gå att hitta på skroten, är nog inte så dyrt nytt heller...

Ang. tomgången kan det vara så enkelt att styrenheten har tappat sina adaptioner, jag antar att batteriet har varit bortkopplat när du hade av toppen?
Jag har varit på skroten o fixat en "ny" felkodsläsare. Den gav samma resultat som den andra, d.v.s. ingen diod som lyser ..... SUCK!!!

Har matat tomgångsmotorn med direkt 12v från batt o den slår till så fint. Men min fråga nu är om någon har en aning om det ska vara "dåligt" med ström på kontakten till tomgångsmotorn? När jag sticker dit testpennan så lyser den knappt. Det är ju bara två stift på min tomgångsmotor.

HELP! HELP!
av *pettson*
janove47 skrev:
Sparkz skrev:Ett diagnosuttag borde gå att hitta på skroten, är nog inte så dyrt nytt heller...

Jag har varit på skroten o fixat en "ny" felkodsläsare. Den gav samma resultat som den andra, d.v.s. ingen diod som lyser ..... SUCK!!!

Har matat tomgångsmotorn med direkt 12v från batt o den slår till så fint. Men min fråga nu är om någon har en aning om det ska vara "dåligt" med ström på kontakten till tomgångsmotorn? När jag sticker dit testpennan så lyser den knappt. Det är ju bara två stift på min tomgångsmotor.

HELP! HELP!
Den är frekvens styrd. Den har inte bara *plus och minus* Det sker alltså en kontinuerlig pulsning stark eller svag beroende på vad som krävs.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]