Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla Volvo entusiaster (och alla ni andra)!

Jag har en 850 Turbo -94 som jag förra året lämnade in till en AC-firma eftersom att kompressorn var kass.

De bytte ut den mot en annan begagnad som de renoverade. De bytte också en del andra saker (minns inte exakt vad), allt gick på ca 4000 kr inkl fyllning.
AC:n fungerade perfekt hela sommaren! Men nu när värmen börjar komma tillbaka och jag slår till AC:n så kyler den inte.

Jag har märkt att om man kopplar till kompressorn så slår den av och till hela tiden, men den kyler inte. Jag vet inte om systemet har läckt så att det inte finns något tryck eller vad det kan vara?

Jag tycker ju att de borde ha läcksökt den när de fyllde för ett år sedan. Har ibland fått felkoder på klimatpanelen med lampor som blinkat men inte kunnat ta reda på vad de indikerar.

Jag kan också tillägga att om jag sätter AC:n i läge off och vrider fläktväljaren rakt upp så att den ska blåsa på framrutan så slår AC:n till och från trots att jag har AC-knappen i läge "off".

Bytte tryckvakt förra året. Om jag lossar på kablarna till den som sitter på röret alldeles där det går in i kupén så går inte kompressorn igång. (förstår att det antagligen ska vara så, men jag vill ge så mycket information som möjligt)

Visst kan det vara så att systemet läckt, men tycker det verkar konstigt att det skulle läcka så mycket på bara ett år.

Kostar ju en del att felsöka hos firma.

Vad tror ni? Någon som har/haft samma problem?

Tacksam för svar
Låter som du har för lite kylmedium.
Ställer du luften på defroster (all luft mot rutan) ska AC:n gå oavsett om den står i läge OFF, precis som du skriver. Det är helt i sin ordning.
Du bör nog få kollat mängden kylmedia och ev läcksökning.
provtryckningen var gratis!

Däremot hittade de ingen läcka, men fyllde systemet ändå och bad mig återkomma när systemet var slut?!

Underligt. Men jag antar att det blir för dyrt att fölsöka hela systemet och sedan byta ut/reparera än att istället fylla på när det blir tomt igen.

Dvs varje somma=)
OK då har de fylld spåmedel och bara en liten sats köldmedel (kanske 1/3-del av orginalmänden) precis så att kompressorn snurrar och det ger lite kyla, och när det slutar att fungera och du åker tillbaka till AC-verkstaden så är det lite lättare att jaga läckan.

mao. du har inte fått en full laddning köldmedie utan bara för att underlätta felsökningen av läckan

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]