Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
vet inte, men gissa kan man ju. 4-5000:- o då får du ny elmagnet inklusive lager, samt lamellen (delarna kosar gissningsvis 2500-3000:-)
av *pettson*
Delarna är ju schimsningsbara just för att dom ska gå att ställa spelet på. Byte ska ske när det inte längre är schimsningsbart. Det går alltså inte att generellt säga att alla magnetkopplingar ska bytas vid för stort spel.
Naturligtvis ska delarna utvärderas när dom väl är urplockade för att säkerställa att dom klarar en bra bit till. Är dom undermåliga byts dom.
Användarvisningsbild
av taxi
...Och att schimsa om/ner/bort/ut är ju gratis om man gör det själv, då gör det ju inget att chansa! När jag får tummen ur själv så tvivlar jag på att jag kommer kunna konstatera skicket på magnetkoppling och lamell, det får gå så länge det går!
av *pettson*
taxi skrev:...Och att schimsa om/ner/bort/ut är ju gratis om man gör det själv, då gör det ju inget att chansa! När jag får tummen ur själv så tvivlar jag på att jag kommer kunna konstatera skicket på magnetkoppling och lamell, det får gå så länge det går!
Om du ser att det är sprickor, helt nedsliten yta så det ser konstigt ut, eller för den delen är skevt, eller om nåt annat verkar dåligt i skicket, det är inte nåt man måste vara särskilt utbildad på. Sunt förnuft räcker långt.
Användarvisningsbild
av CarMan
ytan på en sliten lamell är inte plan & då går det inte att mäta tyver. lägger man måttet för tite så är risken att kopplingen ligger an konstant när det blir varmt.
om magnet kopplingan inte släpper, kommer trycket i systemet bli för högt vilket resulterar i att all gas skjuter ut ur säkerhetsventilen (om den funkar) anars skjuter man nått annat i systemet (delar som är i dåligt skick kan skjuta innan säkerhetsventilen)
Ett annat senario, eller i kombination med det ovan är att kompresssorn kan gå trots att systemet saknas gas, o då skär kompressorn.
av magnusd
Av skäl som carMan beskriver väljer jag att lämna iväg till en lokal AC-kunnig mekaniker. Mitt problem är säkert orsakat av magnetkopplingen, men eftersom jag inte har en aning om klimatanläggningens skick i övrigt är det bättre att få den översedd nu än att laga när det rasat totalt. Det har varit varmt de sista dagarna. jag kör mycket och långt. Värt vartenda öre att den fungerar.
Vill återigen tacka för bra och utförliga svar. När jag startade tråden och satte rubriken var en förhoppning att kunna lösa problemet innan nästa fyrtiomilatur. Nu gick inte det och då återstår verkstaden. Enligt "min" lokala mekaniker är det vanligt med problem med magnetkopplingen, men lika vanligt är en kombination med gasbrist. gasen har enligt honom en tendens att minska i tryck efter några år och behöver oftast fyllas på också.

Men jag har med denna tråden och en del "påläsning" lärt mig mycket om hur en klimatanläggning fungerar.

/Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
Sunt förnuft kan du köpa på internett. sänd 1000:- till bankkonto XXXX XXXX XXXX & inom 2 dagar har du det i en fin ask.

Eller var det på internett som folk vart förvånade när dom blir blåsta på pengar?

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, De[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]