PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ErikJo
Hej

Har en kamaxel som är lite rund på en kamnock och har fått tag i en annan fräsch kamaxel från en annan b20.

Då är min fundering: kan jag ha kvar lyftarna från min b20 motor och använda tillsammans med den andra bättre begagnade kamaxeln?

Har det någon betydelse? Mer slitage?

Har hört att dom helst ska följas åt (lyftare och kamaxel) men de är ju lite svårt i detta fall..

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Syns det inga skador på lyftarna tycker jag att du kan köra med samma. Men ta en noggrann titt på den som har gått på den slitna nocken, det borde finnas en orsak till att den har gått ner sig...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man kan rycka upp fördelaren och köra oljepumpen med skruvdragaren för att få ut olja överallt, men det är inte nödvändigt. Är allt bara inoljat när man sätter ihop det så klarar den några varv tills oljetrycket kommer.
Om du har en ny kam så skall du ha nya lyftare.
Om du vill vara mer säker att beg. kammen inte går ner sig med beg. lyftare så köp nya. använder du beg. så ska de vara i oslitna. Slitaget man ser på lyftaren ska vara runda ringar då de skall rotera i sitt läge.
av ErikJo
Okej men har ju lyftare och kam ur samma motor dom lär nog inte nötas mer när dom sitter i ett annat block tycker jag men men.. nu återstår det att se hur länge den håller :D

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]