Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hixen
Har ett irriterande problem, bilen rycker till (precis som den tappar drivning helt i 1 sek) när den är kall och man motorbromsar ner till ca 1400 varv, då inträffar det. Egentligen Svårt att förklara, men känslan är som att man trycker ner kopplingen snabbt och sen upp, rycker till 2 ggr. Går bra med jämn gas kall, men allmänt orolig när man är försiktig på plattan..

När den blir varm uppstår inte detta problem under motorbroms, men känns lite ryckig vid snålgas (tex. lätt utförslut) Jag misstänker tändstift/bränslefilter, kan det vara så tro?
Hade tidigare problem med tomgångsmotorn, men tvättade och den tycks funka för tillfället.. Men kan det vara denna som spökar när choken är tillkopplad och man når så låga varv?

Sen om någon vet vad en tomgångsmotor kostar kan dom skrika till! :)

Tacksam för hjälp, Mvh
av Kojje
spontant skulle jag säga tändstift.
Edit tomgångmotorn hos volvo ligger på 1000-1500kr tror jag betalade 1200kr för ca 4 år sedan
Användarvisningsbild
av hixen
gissar på det själv med, inväntar nya nu i veckan så till helgen ska dom monteras..
En notis som jag tog upp i tidigare inlägg, var att jag tappa ladd i samband med svajande tomgång, som sedan stabiliserats och verkar fungera normalt. Kan dock ibland upplevas som lite hög, ca 1100-1200 rpm/min vid kallstart.. Inget ovanligt kanske?

Vad laddar era t4:or i peak, respektive ladd vid belastning?
Min peakar lite olika beroende växel verkar det som, ca 1 bar i snitt, mkt sällan över för att sedan stabiliseras runt 0.7 - 0.8 , låter det helt normalt?

Mvh
av torpis
hixen skrev:gissar på det själv med, inväntar nya nu i veckan så till helgen ska dom monteras..
En notis som jag tog upp i tidigare inlägg, var att jag tappa ladd i samband med svajande tomgång, som sedan stabiliserats och verkar fungera normalt. Kan dock ibland upplevas som lite hög, ca 1100-1200 rpm/min vid kallstart.. Inget ovanligt kanske?
Ladd som i spänning eller lufttryck? På tomgång har du inget laddtryck utan undertryck. Spänningen kan dock sjunka på låga varvtal.
hixen skrev: Min peakar lite olika beroende växel verkar det som, ca 1 bar i snitt, mkt sällan över för att sedan stabiliseras runt 0.7 - 0.8 , låter det helt normalt?
Mvh
som det skall vara
Användarvisningsbild
av hixen
Förlåt mig, uttryckte mig lite fel där..
Tomgången började svaja mellan 300-1300 varv, och då och då la sig skapligt stabilt på cirka 500 respektive 700varv. I samband med detta så laddade bara bilen ca: 0.5 bar, och betedde sig allmänt slött ( något safe mode kanske? ) Och i samband med detta tändes motorelektoniklampan..
Rengjorde tomgångsmotorn, och efter ett par starter slocknade den och laddet återkom.

Väntar ivrigt på nya stift och bränslefilter och hoppas det ska fungera bättre,
Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av hixen
Lyfter min gamla tråd en gång till..
Nu ligger det till så att stiften är bytta tillsammans med bränslefiltret och ingen förbättring har märkts till tyvärr. Tomgångsmotorn är rengjord, och tomgångsfallet efter gaspådrag yttrar sig ytters sällan, men ej på lika extremt sätt som tidigare, utan sjunker kanske enbart till max 600 rpm/min.
Bilen ter sig allmänt orolig, och hacket precis runt 1600 varv finns kvar.. Kan inte förstå riktigt vad det är.. Ingen som har haft liknande symptom?
Den enda moddningen är AEM dry flow filter och volvo orginal sportsystem.. Men denna oroliga gång fanns även innan. Dock känns bilen mycket mer stabil i gång och tomgång när den blir varm, speciellt då vid motorbroms.
Tacksam för alla erfarenheter av liknande, Så man någon gång kanske kan lura ut vad det är.. Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av hixen
Ingen som vet vad man kan rengöra LMM med? :) tänkte börja där, för att sedan eventuellt låna en från en annan bil, men passar LMM från samma fas från 2.0t?
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]