Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Ni får ursäkta språkfel (inte svensk fött)

Har en V40 T4 manuel, årsmodell 2000, 16.000 mil, köpt begagnat från Volvo med full servicebok för ett år sen. Bilen har gått perfekt dom 6.000 mil jag har åkt tills förra vecka. Då böjat den hacka vid jämn hastighet- om det är 50- 70- eller 110 gör ingan skillnad men den hacka och tappar drygt 5-10 km/t av hastigheten, då "återkomma" den bara 200-300 meter och hacka då till igen. Om man koplar ut och gasser på 2-3 gånge snabtt, då varvär den inte upp 1.gång men 2. och 3.gång är varvmäteren uppe igen.

Det känns sämre när bilen har åkt kanske 10-20 km.

Volvo verkstaden i trakten hadde inte tid att tita fast dom läste felkoder men där vär INGET!
Tyvär är jag mycket avhängig av bilen för att komma på jobbet. Därför forsökar jag selv att ta reda på problemet men sakna erfarenhet i sådanne saker. Om nogon här kan hjälpe skulla dët bliv mycket uppskattat, Tack!

Tomgång er jämn.
Motorn hackar inte vid gaspådrag (inte mycket i alla fald..)
Bränsle- och luftfilter bytet vid 15000 mil service.
Sälv har jag just bytet: två tändspolar (dom båda va sprikna!), tändstifter (gått 6.000 mil) och tändledninger (aldrig bytet förhen).

Tyvär återstår problemet! Panik-panik... va kan jag göre?? Hjälp.. PLEASE!
hixen skrev:börja med tändstiften, skulle tro att det kan vara en orsak.. testa sen att börja tanka v-power eller 98 oktan. Mvh Ronnie
Hej,
Tack för snabbt svar. Tyvär är tändstiften, tändspolar och tändledningar redan bytt- denna dag faktiskt innan jag åkte på jobbet (drygt 10 mil) men problemet återstår. När jag åker hem i morgon tanka jag 98 oktan.
kasta i en STP complete cleaner, eller en STP Injection cleaner och testa även det, finns på närmaste bensinmack. ca:230:- respektive ca 70:-, kör en fulltank och se om det blir bättre.
Mvh Ronnie
Hej!
Tankat premium bensin, men tyvär inte nogon skillna på vegen hem.

Noterat mej detta på motorveg och stadsveg:
5:växel, 2600 varv, 110 km/t - motorn hacka osv..
5:växel, 2300 varv, 100 km/t - motorn hacka osv..
4:växel, 3100 varv, 100 km/t - motorn går lagom bättre.
4:växel, 2400 varv, 80 km/t - motorn hacka osv..
4:växel, 2700 varv, 90 km/t - motorn hacka osv..
3:växel, 2500 varv, 50 km/t - motorn hacka osv..

Kann det vara denna "Spjällägesgivare" där reta mej?

Tack och mvh
Sören
Jadu, svårt att säga..
Tror tyvärr jag inte kan hjälpa dig, sen kan det ta ett bra tag innan bilen slutar hacka även om du tankat 98/v-power.. Släng i en STP och kör ett tiotal mil och se om det hjälper. Sök även här på forumet så ska du hitta hur man rengör gasspjället, kolla upp det hur det ser ut. Hittar du det inte här så sök på http://www.x40nordic.com. Mvh
vetten skrev:Har du kollat hur det står till med katten? Den kan ju börjat ledsna och blivit täppt.
Hej!
Har kollat gassspjäll och det är alldeles rent. Katten blir inte röd av värme och inga varningslampa tändes heller. Kann en täppt kat reta vid olika hastigheter? Vid 5:växel, 3200 varv, 135 km/t kännes för närvärende inga fel?? Kanske jag ha alldeles fel men problemet ser ut att väre avhängig av gasspådrag och varv mellan tomgång och drygt 3100 varv ?:-/ Bara gissning...
Kan vara bränslefiltret eller bränslepumpen också. Ja bara förslag, men får den inte tillräckligt med soppa så hackar den såklart. Tråkigt fel när man inte hittar det. Men håll hoppet och modet uppe så kommer du att hitta felet snart för med alla oss härute så måste ju någon kunna hjälpa dej.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]