Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimbo
hej har sökt lite men inte hittat nåt.

jag har en volvo 850 -95 med automatlåda

problemet är att det går inte att backa med bilen .

när man lägger i R och gasar låter det som att man håller ner bromsen och sen så varvar den inte mer än 2000 och bilen rullar inte en mm.
sen testa vi att rulla bilen bakåt med N i och det går inte heller. känns som att det e nåt i lådan som låser hjulen när man ska rulla bakåt.

men om man lägger i D och kör framåt så ere inget problem.
och när vi började med bilen så blinkade pilen i instrumentpanelen. men efter ett tag så sluta den.

jag kollade även oljenivån i lådan och såg att det var för mkt ojla i, är det nåt som kan påverkar det här med backen?

nån som har en aning om vad som kan vara problemet ? ere bara byta låda lr? all hjälp uppskattas
tack på förhand //Jim
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det där är något mekaniskt i lådan, P-spärren ligger kvar... Feljusterad vajer? Prova att hålla spaken lite bakåt mellan R och N och se om den släpper då.
av Hebe
Hei, har samma fel på backväxel men i N läge är ettan o tvån på! D, 3 och L funkkar riktigt bra. Har kollat oljan - luktar lite bränt ;-(( felkoder 232, 323, 114. Hur ska man hitta bakväxel tillbaks?
B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]