Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chrille740
hej, det verkar som packboxen bakom kopplingen har gett upp... men det men det verkar inte droppa nåt från dräneringshålet utan det droppar vid den nedre bulten till kopplingskåpan så är det packboxen lr finns det några andra läckage som ger samma "symtom" ?
av Arne
Nej, det är packboxen som läcker. Läckaget har säkert orsakats av att vevhusventilationen är tät. Innan du byter packboxen så kan du börja med att rengöra vevhusventilationen, har du riktigt tur så kan det sluta läcka, men mest troligt har du blåst packboxen för gott. Gör till en rutin att alltid rengöra vevhusventilationen på hösten innan den kalla årstiden så slipper man dessa kostsamma reparationer.
Användarvisningsbild
av chrille740
finns det nån risk att det kommer olja på lamellera? bytte koppling i höstas men var så dum och tänkte inte på att byta packboxen då läckte inte då men skulle byt den..
av patan
chrille740 skrev:hej, det verkar som packboxen bakom kopplingen har gett upp... men det men det verkar inte droppa nåt från dräneringshålet utan det droppar vid den nedre bulten till kopplingskåpan så är det packboxen lr finns det några andra läckage som ger samma "symtom" ?
Jag skulle inte vara så himla säker på att det behöver vara packboxen som är väck. Har själv kört i snart två år med samma "fenomen" som du beskriver.(läker ganska minimalt på min bil så jag har inte gjort nåt åt det) Vad jag kan se så har det inte kommit ut någon som helst olja ur "skvallerhålet" på kopplingskåpan i underkant under hela tiden. Vad jag tycker att jag kan se på min bil så kan det krypa ur lite olja efter ena sidan på oljetråget. När man sen då kör så gör ju fartvinden att det åker bakåt mot kopplingskåpan och att den droppar från den där nedersta bulten är ju ganska logiskt eftersom den är ju lägsta punkten om man säger som så. Så njaa, jag skulle inte vara bombsäker på att det är den där packboxen som är väck.

Tät vevhusventilation har då iaf jag fått förklarat för mig att det i första hand trycker ut olja genom nederdelen på oljestickan där den går in i blocket, packbox vid kamdrevet samt oljepåfyllningslocket. Men jag vet inte, du kanske har läckage på dom ställena redan?

Som sagt, jag kan inte påstå att det inte läker från packboxen på utgående axel på din bil eller inte. Jag ville bara skriva lite om att det inte alltid läker olja där man tror att det gör för fartvinden som flyttar läckande olja bakåt kan göra att man blir lite lurad ibland och det börjar droppa på lite konstiga ställen.
av rd350
Om du får för dig att byta packboxen kolla även skruvarna som håller kåpan packboxen sitter i, vanligt att dom lossar med oljeläckage som följd, samma gäller i framkant på veven bakom kamremen.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Hoppas du inte fått vevhus komp p,g,a slitna kolvringar, då brukar packboxarna på veven ge upp, annars om det är tätt i vevhusventilationen så läcker kambox eller fördelaren ut olja, komp testa motorn, du har väl inte kört bus eller har motorn gått långt ?? :lol:
Användarvisningsbild
av chrille740
BRUTUS skrev:Hoppas du inte fått vevhus komp p,g,a slitna kolvringar, då brukar packboxarna på veven ge upp, annars om det är tätt i vevhusventilationen så läcker kambox eller fördelaren ut olja, komp testa motorn, du har väl inte kört bus eller har motorn gått långt ?? :lol:
nej motorn har bara gått 30000 mil så det är inget fel på den, hade kolvringarna varit slitna hade jag nog märkt det.
av Redlös
chrille740 skrev:ok blir att byta packboxen sen till våren då...rengjorde vevhusventilationen i januari så den är inte tätt iaf.
Kollade du oljefällan under insuget också? Det räcker oftast inte med att bara rengöra slangarna, det blir gärna totalt igenbeckat i fällan också. Lättast att kolla är att lyfta lite på oljestickan när motorn är varm och går på tomgång, ryker det lite ur röret då så är det stopp i vevhusvent.
av Redlös
BRUTUS skrev:Hoppas du inte fått vevhus komp p,g,a slitna kolvringar, då brukar packboxarna på veven ge upp, annars om det är tätt i vevhusventilationen så läcker kambox eller fördelaren ut olja, komp testa motorn, du har väl inte kört bus eller har motorn gått långt ?? :lol:
Om du har dåliga kolvringar men frisk vevhusventilation så händer ingenting, mer än att just kompet blir dåligt.. Funkar vevhusvent som den ska så kan du aldrig få övertryck i vevhuset.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]