Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Malibuss64
Ska ta o byta olja i den nyinhandlade 945an(97 ltt).
Då jag inte har en aning vad tidigare ägare kört med ska jag satsa på delsyntet helsyntet el mineral? Har hört att ren mineral inte är så bra på turbobilar?

Hur är det o slå i helsyntet om den aldrig sett det förut? Förr hände det ju att motorer som gått på mineral började läcka o smuts o avlagringar från gammal olja löstes upp o hamnade däer man inte ville. I gamla mittkams åttornas värld som jag lever i så rekomenderas inte syntet.

Marcus
av pekka88
En syntetisk olja har överlägset bästa smörjförmåga gentemot mineral, delsyntet är ett kapitel för sig, såvitt jag lärt mig finns inga bestämmelser för hur blandningförhållanden ska vara i delsyntet, olika fabrikat har olika mkt, så det kan i stort sett vara en mineralolja man köper fast till ett högre pris.

Ryktet går att B230 motorerna har väl tilltagna oljekanaler, att oljekanalerna proppas igen av avlagringar verkar vara mkt sällsynt. jag slog även i en "invändig motortvätt" som är till för att lösa upp smuts och avlagringar innan jag bytte från mineral olja direkt till helsyntet. detta var inga som helst problem med min b230F
av Candypig
Jag har alltid fått höra att Turbomotorer ALLTID ska ha Helsyntetolja, min Ltt har alltid gått på det de sista 8 åren. :D
av rd350
Det är en skröna som om möjligt var sann för tjugo år sen att syntetolja skulle lösa upp koks och sätta igen oljekanalerna. Detta fenomen uppstår på en motor som ej är servad enligt intervallerna oavsett vilken olja man slår på den. Syntetoljan är överlägsen på alla punkter förutom om man har en motor som förbrukar olja då får man oftast en högre oljeförbrukning med syntetolja, men det gäller bara på slitna motorer. En turbomotor ska helt klart ha syntetolja särskilt om föraren är i gasglada åldern och det finns det dom som är hela livet! :-DD
av Malibuss64
Ok då blir det helsyntet då om man kan komma ut för all snö imorgon :D så blir väll shell olja även om den inte kommer att få gå speciellt hårt är ju en bruksbil händer inte speciellt mkt när man gasar.

Marcus
Användarvisningsbild
av emwtur
rd350 skrev: En turbomotor ska helt klart ha syntetolja särskilt om föraren är i gasglada åldern och det finns det dom som är hela livet! :-DD
Helsyntet för mig då !
/emwtur

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]