PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#371795
Sådär hade jag på den B18 som satt i a-traktorn jag hade i ungdomen, vart rätt paff när jag såg att plasten smält.

Tror det var olja på axeln som löste mitt problem.

/L
Användarvisningsbild
av len
#371830
dålig jordfläta lär inte startmotorn snurra utan allt pulver blir värme i anslutningen. Så jag tvivlar på det felet. Det är ju ingen effekt genom brytarspetsarna, så lite lurigt det hela.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
#372243
Sthål har rätt, typiskt hög-effekt t-spole, bränner sönder klacken som i dag är av plast, har du gamla brytare med bakelit klack så blir brytar armarna blå brända..sätt dit en vanlig t-spole utan f-motstånd. Du kan maila mig så kan jag förklara. :D
av swede265
#372339
Svarar allihop samtidigt. Brytararmen är inte missfärgad på de gamla eller de nya brytarna. Jag tycker inte att plasten/bakeliten skulle nötas ned pga ingen olja. Jag gjorde bara 5-6 uppstarter, gick på tomgång några sekunder, försökte sen höja varvet, motort poffar och smäller i avgasröret och dör vid 1500-2000 rpm.

Det där med jordflätan och startmotorn lät logiskt= tillbaka på ruta 1.

Har pratat med en volvomekaniker som skruvat i ca 30 år, han hade inte något bra tips till mig, mer än att byta delar och se om det blev bättre.

Har nya stift, nya brytare o kondensator samt ska låna ett annat fördelarlock med kablar och prova. Blir nog på Fredag måste byta handbromsbackar på vanliga bilen idag.

Rapport kommer

Micke
Användarvisningsbild
av Ståhl
#372426
Somsagt, jag hade samma fel.
att dendär lilla plastklacken som går mot axeln i fördelaren smälte just för att brytaren blev för varm.
Och ja, jag testade byta alla tänddelar förutom förkopplingsmotståndet som jag inte ens hade något inkopplat då.
Jag kopplade in ett sånt och vips så fungerade allt som det skulle..

Så jag rekommenderar stort att om du inte har något förkopplingsmotstånd så koppla in ett.
Så ska du se att det funkar sen :wink:
av Amarace
#372447
Ståhl skrev:Somsagt, jag hade samma fel.
att dendär lilla plastklacken som går mot axeln i fördelaren smälte just för att brytaren blev för varm.
Och ja, jag testade byta alla tänddelar förutom förkopplingsmotståndet som jag inte ens hade något inkopplat då.
Jag kopplade in ett sånt och vips så fungerade allt som det skulle..

Så jag rekommenderar stort att om du inte har något förkopplingsmotstånd så koppla in ett.
Så ska du se att det funkar sen :wink:

Hur kan det påverka? Brytarna är ju gjorda för 12v (14v), klara dom inte det så är det ju något annat fel.
Om det är ju absolut ingen hög ström som ska vandra genom brytarna heller, så det låter väldigt konstigt. Om brytarna blir så varma måste dom ju vara fel monterade så att dom jordar när dom inte ska, och då borde ju inte heller gnistan kunna alstras normalt. Det som tar stryk om man inte har förkopplingsmotstånd men att tändspolen är gjord för det är ju just tändspolen.

Jag har själv aldrig varit med om att klacken nöts ner så fort, däremot att klacken lossnar om man köper billiga brytare istället för "riktiga".

Sen angående förkopplingsmotstånd, det ska endast sitta på en tändspole som ska ha det som standard, och då det motstånd som hör till. BLanda alltså inte olika märkens motstånd och sätt inte ett motstånd på en tändspole som ska inte ska ha det, och inte heller tvärtom, att ta bort det på en tändspole som ska ha det.


swede265, var har du köpt tänddelarna?
Användarvisningsbild
av Ståhl
#372506
Amarace skrev:
Ståhl skrev:Somsagt, jag hade samma fel.
att dendär lilla plastklacken som går mot axeln i fördelaren smälte just för att brytaren blev för varm.
Och ja, jag testade byta alla tänddelar förutom förkopplingsmotståndet som jag inte ens hade något inkopplat då.
Jag kopplade in ett sånt och vips så fungerade allt som det skulle..

Så jag rekommenderar stort att om du inte har något förkopplingsmotstånd så koppla in ett.
Så ska du se att det funkar sen :wink:

Hur kan det påverka? Brytarna är ju gjorda för 12v (14v), klara dom inte det så är det ju något annat fel.
Om det är ju absolut ingen hög ström som ska vandra genom brytarna heller, så det låter väldigt konstigt. Om brytarna blir så varma måste dom ju vara fel monterade så att dom jordar när dom inte ska, och då borde ju inte heller gnistan kunna alstras normalt. Det som tar stryk om man inte har förkopplingsmotstånd men att tändspolen är gjord för det är ju just tändspolen.

Jag har själv aldrig varit med om att klacken nöts ner så fort, däremot att klacken lossnar om man köper billiga brytare istället för "riktiga".

Sen angående förkopplingsmotstånd, det ska endast sitta på en tändspole som ska ha det som standard, och då det motstånd som hör till. BLanda alltså inte olika märkens motstånd och sätt inte ett motstånd på en tändspole som ska inte ska ha det, och inte heller tvärtom, att ta bort det på en tändspole som ska ha det.


swede265, var har du köpt tänddelarna?

Jadu Amarace, Hur kan det påverka? Det vet jag faktiskt inte själv.
Men jag utgår fortfarande ifrån att jag hade exakt samma fel som swede265 har nu.
Och jag bytte alla tänkbara tänddelar som jag trodde var fel.
Sen bytte åkte jag på skroten och plockade en tändspole med förkopplingsmotstånd.
Efter det så hade jag aldrig problemet med brända brytare igen. :wink:
av swede265
#372530
Hej på er.
Tänddelarna är köpta på volvo, stiften på tillbehörsfirma. Jag har också varit av den åsikten att en tändspole gjord för 12V skall ha 12V och inget förkopplingsmotstånd. Men efter att läst tidigare insändare tror jag att jag åker förbi skroten i morgon och hämtar en tändspole med förkopplingsmotstånd och provar.
Är snart beredd att prova vad som helst.

Obs: var i garaget och kände på fördelaraxeln, den var smord. så det var inte bristen på olja som gjorde att plastklacken nöttes ner, den smälte.

MVH
Micke
Användarvisningsbild
av len
#372614
Liet info om hur det funkar; System med brytare har nackdelen att tändspolens primärströmmen går genom kontakterna när de bryter. Det är ca 4 A . Det är denna ström som sliter spetsarna. Tändspänning på sekundärsidan är ca 20-30 kV. Så det är en liten ström där, men spänningen behövs annars orkar gnistan inte hoppa mellan elektroderna.
En tändspole är en transformator. Funktionen är att strömmen som flyter genom primärlindningen bryts. Avbrottet genererar en förändring av magnetfältet i spolen och en spänning induceras i sekundärlindningen. Energin byggs upp i tändspolen i form av magnetism. Sekundärspänningen sjunker med varvtalet.
I ditt system använder en tändspole och högspänningen skickas ut till tändstiften genom fördelaren.
För att inte en gnista ska uppstå över brytarspetsarna så är en kondensator kopplad parallellt med brytarna. Kondensatorn kortsluter spänningen som induceras i primärkretsen då brytarna öppnar och fungerar som en gnistsläckare.
Om du har en 7,5 V tändspole med förbikoppling, så får du batterispänning, 12V, endast när startmotorn drar. Det innebär att du får ca 50 % högre sekundärspänning för att få bättre gnista då fet, kall blandning är svårare att antända.
Har du fel spole, så får du högre ström, kanske 6 A genom spetsarna. Det kan ju bli varmt, men också viktigt kontrollera att brytarna är isolerade från underlaget. Men är de jordade, skulle du ju inte få någon gnista utan bara en kortis…
:P
Användarvisningsbild
av BRUTUS
#372621
Hej,,det har inte med 12 volt att göra, det går lamporna också på, men t-spolen ska helst inte ge mer än 18 000 volt över brytarna, en högeffekt spole utan f-kopplings motstånd kan ge 45 000 volt, motståndet sitter där för att ge 45 000 volt i startögonblicket och sen gå ner till 14 000-18 000 volt, detta för att få kraftig gnista vid start, håll i t-spolens tändkabel och be kompisen vrida på starmotorn, då förstår du vilken stöt en spole ger, prova inte detta gör ont som fan i fingrarna, bara en förklaring på hur mycket volt spolen ger, därav kan brytarna bränna sönder både klacken å plåt-armarna, om du har fel t-spole. mvh BRUTUS
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halv&arin[…]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]