Liet info om hur det funkar; System med brytare har nackdelen att tändspolens primärströmmen går genom kontakterna när de bryter. Det är ca 4 A . Det är denna ström som sliter spetsarna. Tändspänning på sekundärsidan är ca 20-30 kV. Så det är en liten ström där, men spänningen behövs annars orkar gnistan inte hoppa mellan elektroderna.
En tändspole är en transformator. Funktionen är att strömmen som flyter genom primärlindningen bryts. Avbrottet genererar en förändring av magnetfältet i spolen och en spänning induceras i sekundärlindningen. Energin byggs upp i tändspolen i form av magnetism. Sekundärspänningen sjunker med varvtalet.
I ditt system använder en tändspole och högspänningen skickas ut till tändstiften genom fördelaren.
För att inte en gnista ska uppstå över brytarspetsarna så är en kondensator kopplad parallellt med brytarna. Kondensatorn kortsluter spänningen som induceras i primärkretsen då brytarna öppnar och fungerar som en gnistsläckare.
Om du har en 7,5 V tändspole med förbikoppling, så får du batterispänning, 12V, endast när startmotorn drar. Det innebär att du får ca 50 % högre sekundärspänning för att få bättre gnista då fet, kall blandning är svårare att antända.
Har du fel spole, så får du högre ström, kanske 6 A genom spetsarna. Det kan ju bli varmt, men också viktigt kontrollera att brytarna är isolerade från underlaget. Men är de jordade, skulle du ju inte få någon gnista utan bara en kortis…
