Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, det är kul med forumet. Du får berätta sen vilken linje du gick på och hur det slutade.
Hej igen!

Kamrem med mera:
Håller på att byta bl a kamremmen nu, inkl vattenpump, spännrulle och brytrulle.
*Det var inte det lättaste att trixa ut remmen nere vid vevaxelhjulet, klippte av den till slut istället ;-//.
Så hur svårt är det att få dit den nya remmen nu...? Några tips, eller bara tålamod? :-)-).
*I Haynes står det att man ska rotera vevaxeln medurs, hur viktigt är det att man absolut inte roterar
den moturs? Frågar därför att vi råkade göra det litegrann :wink:.
*Den lilla vita plastbrickan som sitter mellan spännrullen och spännkolven, vågar man återanvända den
om den "ser fin" ut...?

Vattenpump:
*I Haynes står det att man ska ha "hydraulfett-nånting" (finns hos Volvo-åf enl. Haynes) på bultgängorna
för vattenpumpen... Är det viktigt, och varför isf? Är man rädd att bultarna ska gänga upp sig?
Begriper inte hur man ska lyckas få kamremmen på plats bakom vevhjulet :-(O).
Har gett upp för stunden :|, begriper inte hur fasiken det är tänkt. I Haynes står bara att man tvingas
manipulera remmen lite vid demontage/montage på grund av begränsat utrymme nere vid vevaxelhjulet.
Jao jo... Remmen skulle behöva vara som ett S, och ett par millimeter tunnare, och lite mjukare :wink:.

Vet nån hur man fixar detta???
Hej igen! Lyckades precis få dit remmen! Blev lika förvånad som jag varit förbannad hela kvällen :P, krävdes tydligen lite blodspill ;-//.

Nu klurar jag bara på de andra frågorna:
*Ang. det som står i Haynes: Att vattenpumpens bultgängor ska ha "hydraulfett-nånting" (finns hos Volvo-åf enl. Haynes)... Är det viktigt, och varför isf?
*Hur viktigt är det att man absolut inte roterar vevaxeln moturs? (Med/utan kamremmen monterad)?
*Den vita plastbrickan som sitter mellan spännrullen och spännkolven, vågar man återanvända om den "ser fin ut"?

Jag är tacksam för tips!!
Nu är kamremmen bytt, och allt annat som hör till vid 24000mil :D, allt gick bra men det var himla trångt och bökigt!

DOCK så vågar jag inte skruva dit den lilla skyddsplåten undertill vid vevaxeln. Den ska (väl?) sitta med de två genomgående (pinn-) bultarna (M6?). Blev osäker och tog bort plåten och skruvade dit skruvarna utan den,
och tusan vad de sticker nära inpå kamremmen, känns i princip som att de nuddar/tar i mot remmen ?:-/. Plåten skapar iofs lite extra distans, men ska det verkligen vara såhär?? Har jag kanske blandat ihop två skruvpar, dvs det sitter fel skruvar någon annanstans nu ?:-/? Hm, finns säkert en bra förklaring... nån som vet?
Min enda möjliga teori är att de ska peka så nära kamremmen ifall spännaren t ex blir defekt och remmen får risk att kugga över...?
av rd350
Hej! Det är väl så att de skruvarna inte är gängade ända ut i spetsen? Det stämmer att de går ganska nära remmen men de får ju inte ta i! Skruvarna är runda i "spetsen"
Ja det är de bultarna! Hur nära ska/får de vara remmen då? Och varför?
Ifos ska ju remmen alltid ligga "tajt" i vevaxelkugghjulet, så bultarna
kanske kan tillåtas gå hur nära som helst, nån tiondel till och med?
Ska gå ut och simulera spelet mha bladmått eller liknande.
Glömde säga hur jag gjorde angående "nollställning" av kamaxlarna.
Skippade det, det blev så mycket jobb ändå :wink:, men gjorde det inte framförallt
på grund av att uppmärkningen vid demontaget kändes väldigt bra, samt att jag
tycker motorn drar relativt (!) lite bensin och har bra drag fortfarande ;-//.
Hej,

Det börjar dra ihop sig för kamremsbyte för min del också. Har nån frågor.

1. Är det knöligt att lägga remmen runt vevaxeldrevet även om man tar bort skyddet under remskivan?
2. Går det att byta spänn resp brytrullen utan några specialverktyg? Jag menar kommer man åt bultarna med vanliga hylsor/nycklar?
av *pettson*
Okalettos skrev:Glömde säga hur jag gjorde angående "nollställning" av kamaxlarna.
Skippade det, det blev så mycket jobb ändå :wink:, men gjorde det inte framförallt
på grund av att uppmärkningen vid demontaget kändes väldigt bra, samt att jag
tycker motorn drar relativt (!) lite bensin och har bra drag fortfarande ;-//.
Det var ju trist att du skippade nollställningen. Just nu vet du alltså inte hur kammarna står egentligen. Förutom då att dom står likadant som förut. I verkligheten är det ju så att det intressanta är kamaxlarnas lägen och att man struntar i hur kamdreven står då dom är ställbara. :-)-) Men det är upp till var och en.

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]