- ons 16 dec 2009, 23:49
Man berättade samtidigt att det *kunde* bli ökad oljeåtgång. Mestadels beror det på att volvo väntar 18000mil eller 144månader innan man tycker att vevhusventen är nåt att kika på. Det hinner hända mycket på den tiden. Hade det varit så att man var tvungen att riva hela vevhusventen så hade jag inte sagt nåt, men när man behöver vrida en bajonettfattning och dra ur samt montera igen så kan det göras oftare för att förebygga täthet. Kikar man så det inte slaggat igen vart 6000 mil så är det okej. Kanske nåt att kika på vart 1500mil om man har en bil som går korta sträckor så det inte blivit sludge vid fällan. Den behöver inte bytas vid 1500 eller 6000 utan tvättas. Byta kan man göra vid behov.
motorman skrev:Ja, ägaren till denna bilen tröttnade på att åka tillbaka till verkstan hela tiden (inte volvoverkstad iofs) därför fick jag äran att fixa den.Jepp det har jag hört. Det servicemeddelandet kom tidigt. Det förekom att den slaggade igen innan man kom till den punkten på serviceprotokollet. Man kollar ju inte vevhusventen så ofta enligt schema. Man gjorde likadant på 240...
Och jag har ju kommit en bra bit på vägen, motorn känns frisk och går precis som den ska nu. Bara en enda kod som kommer tillbaka hela tiden...Man börjar ju tröttna på skrotet.
Förövrigt var jag på volvo idag, dom hade naturligtvis beställt hem en oljefälla istället för en flamfälla.
Men dom sa att flamfällan ska man inte ha där, det kom tydligen ett servicemeddelande om att ta bort den för 10 år sedan nånting.
Är det något ni hört?
Så nu ska jag ut och åka igen! :shock:
Man berättade samtidigt att det *kunde* bli ökad oljeåtgång. Mestadels beror det på att volvo väntar 18000mil eller 144månader innan man tycker att vevhusventen är nåt att kika på. Det hinner hända mycket på den tiden. Hade det varit så att man var tvungen att riva hela vevhusventen så hade jag inte sagt nåt, men när man behöver vrida en bajonettfattning och dra ur samt montera igen så kan det göras oftare för att förebygga täthet. Kikar man så det inte slaggat igen vart 6000 mil så är det okej. Kanske nåt att kika på vart 1500mil om man har en bil som går korta sträckor så det inte blivit sludge vid fällan. Den behöver inte bytas vid 1500 eller 6000 utan tvättas. Byta kan man göra vid behov.