Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
motorman skrev:Ja, ägaren till denna bilen tröttnade på att åka tillbaka till verkstan hela tiden (inte volvoverkstad iofs) därför fick jag äran att fixa den.

Och jag har ju kommit en bra bit på vägen, motorn känns frisk och går precis som den ska nu. Bara en enda kod som kommer tillbaka hela tiden...Man börjar ju tröttna på skrotet.

Förövrigt var jag på volvo idag, dom hade naturligtvis beställt hem en oljefälla istället för en flamfälla.
Men dom sa att flamfällan ska man inte ha där, det kom tydligen ett servicemeddelande om att ta bort den för 10 år sedan nånting.
Är det något ni hört?

Så nu ska jag ut och åka igen! :shock:
Jepp det har jag hört. Det servicemeddelandet kom tidigt. Det förekom att den slaggade igen innan man kom till den punkten på serviceprotokollet. Man kollar ju inte vevhusventen så ofta enligt schema. Man gjorde likadant på 240...
Man berättade samtidigt att det *kunde* bli ökad oljeåtgång. Mestadels beror det på att volvo väntar 18000mil eller 144månader innan man tycker att vevhusventen är nåt att kika på. Det hinner hända mycket på den tiden. Hade det varit så att man var tvungen att riva hela vevhusventen så hade jag inte sagt nåt, men när man behöver vrida en bajonettfattning och dra ur samt montera igen så kan det göras oftare för att förebygga täthet. Kikar man så det inte slaggat igen vart 6000 mil så är det okej. Kanske nåt att kika på vart 1500mil om man har en bil som går korta sträckor så det inte blivit sludge vid fällan. Den behöver inte bytas vid 1500 eller 6000 utan tvättas. Byta kan man göra vid behov.
av motorman
Jahaja.... 18000 mil innan check av vevhusvent. Optimistiska killar som bestämde den intervallen... :wink:

Felkoden kom tillbaka ändå idag, trots en natt av strömlöshet.
Gjorde en sista koll idag på vattentemp-givaren, som var ok.

Funderar nu på om det inte är lambdasonderna som spökar trots allt.
För häromdagen kunde jag åka 8 mil innan felkoden kom tillbaka, och då var det mest motorvägskörning med varierande belastning på de HÖGA växlarna.
Nu idag när koden kom tillbaka så åkte jag 2 mil stadskörning, med varierande belastning på de LÅGA växlarna.

Kan det vara så att sonderna är gamla och "sega" på att reagera vid snabba transienter?

Jag fick för mig att när jag provade med min sond som jag vet funkar, så pendlade spänningen på instrumentet snabbare än med de gamla.
Jag provade aldrig att köra runt å testa med min sond i, för jag såg i en fickdatabok att motståndet i förvärmningskretsen inte var samma på 850 och på min sond, som kommer från en nyare volvo. Det värdet som jag såg i fickdataboken stämde överens med de gamla sonderna, men inte med min nyare sond.
Ångrar lite att jag inte åkte ut och provade med min sond trots det.

Mycket teorier nu :roll:
av motorman
Ja, då blev detta också en tråd utan lösning. Ägaren behövde bilen, så jag hann inte gå vidare med sondteorin.

Menmen, tack för stödet iaf.
av motorman
Jaha, då var bilen besiktigad.
Avgasvärdena var inte så bra.

Co tomgång 4,6 (gräns 0,5)
Co vid 2500rpm 2,2 (gräns 0,3)
Hc 210 (gräns 100)
Lambda 0,93 (gräns 0,96-1,04)

Felkod fortfarande 231
Några ideer?
av *pettson*
motorman skrev:Jaha, då var bilen besiktigad.
Avgasvärdena var inte så bra.

Co tomgång 4,6 (gräns 0,5)
Co vid 2500rpm 2,2 (gräns 0,3)
Hc 210 (gräns 100)
Lambda 0,93 (gräns 0,96-1,04)

Felkod fortfarande 231
Några ideer?
är vi överens om att lambdaregleringen inte fungerar? Att bilen nu är i nödläge och i princip bara gör sitt bästa för att vara igång.

232 betyder att vi har för magert med bränsle på tomgång.
231 att vi har för magert med bränsle på dellast.

Hursomhelst så har du inte många saker att kolla..

Vacumläckor så att luftmängden mäts fel.
Kontaktresistans i kablage/kontakter
Felaktig massmätare som helt enkelt mäter fel (inte elektriskt trasig utan elektriskt felkalibrerad).
Förvärmningen på sonden är trasig
Sonden är trasig

Sonden bör vara problemet MEN, det förekommer även att massmätarna ger upp och mäter fel. Låna en massmätare och prova med först. Återkommer koden då så reglerar inte lambdan som tänkt.

Den här informationen står i handboken till det insprutningssystem som du borde ha eller bör kunna en stor del av för att åta sej ett sånt här fel.
av motorman
Javisst är vi överens :)
Det är bara det att man vill inte köpa nya sonder innan man är säker på att det är dem som strular. Vi är ju väldigt ekonomiska här (läs väldigt snåla :shock: )

Men det lutar faktiskt mot sonderna, så jag ska se om jag inte kan låna från en annan bil och prova.
av *pettson*
motorman skrev:Javisst är vi överens :)
Det är bara det att man vill inte köpa nya sonder innan man är säker på att det är dem som strular. Vi är ju väldigt ekonomiska här (läs väldigt snåla :shock: )

Men det lutar faktiskt mot sonderna, så jag ska se om jag inte kan låna från en annan bil och prova.
LÄS: SONDEN...

Det är främre sonden vi pratar om. Bakre sonden har inget med detta att göra.
av tomme
Dessutom så är lambdasonder förbrukningsvaror! enligt Bosch ca 16000 mil i livslängd!
av *pettson*
tomme skrev:Dessutom så är lambdasonder förbrukningsvaror! enligt Bosch ca 16000 mil i livslängd!
Dom byts regelmässigt inom service i dom flesta länder utom vårt avlånga land..
av motorman
Jaha, ikväll var det dags för sondbyte, den främre.
Innan jag bytte något, så svetsa jag på en ny vårta på avgasröret och monterade dit min bredbandslambda...Startade och lambda var perfekt. Lambda 1,00

Menmen, nu har jag ju köpt en ny sond från mekonomen av fabrikat "Beru", så den ska ju sättas dit! Tyvärr så var den helt kass eller helt fel. För när jag starta med den låg lambda på 0,70 och det blev inte bättre efter lite varmkörning, varken tomgång eller dellast. Så den åkte ur igen. :-(O)

Ja, sen bytte jag till min nya volvosond som jag har liggandes, och då var lambda bra... 1,00 på både tomgång och dellast. Tyvärr skiljer motståndet till värmningen, 10 ohm kall sond, istället för 3 ohm kall på den gamla riktiga. Så då kom felkod 521efter en stund. "Fel på förvärmning av sond"

Bytte sen tillbaka till bilens ursprungliga sond och då är lamda också bra. Åker ut å kör för att kolla lite på lamda, och det är perfekt hela tiden, lambda 1,00 både på tomgång och delast...den visar aldrig någon tendens till att inte kunna hålla lambda 1,00
På fullast fetar styrenheten på precis som den ska, inga konstigheter.

Försöker forcera fram felkod 231 genom att köra på alla möjliga sätt, stänga av och starta på nytt upprepade ggr...kör lungt och hårt. Men vad jag än gjorde ikväll så fick jag inte fram felkod 231 igen. Väldigt blandad körning i 7 mil provade jag.

Trist med såna här sporadiska fel, som visar sig emellanåt bara. Typiskt nog så funka det inte på besiktningen.
Det kanske får bli en ny originalsond från volvo...

Passar på att fråga när jag ändå skriver... luftpumpen har lagt av nu med. Full av fryst vatten...så den är kaputt, men relät fungerar.
Finns det något sätt att lura styrenheten så den tror att pumpen fungerar? Eller är det helt kört...Den kör ju en diagnos några minuter efter start har jag för mig, så den vill ju ha en reaktion från lambdan... går det att komma runt detta så den inte sätter felkod pga att pumpen är borta?

Tittade efter luftpumpar på bildelsbasen, och ALLA bilderna visar pumpar där den ena luftanslutningen har nån typ av bajonettfattning, men på min pump är det slanganslutningar med slangklämma på båda. Vad är det frågan om? :shock:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw