I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av 00felix
Hej! Jag har fått tag på en trim topp till B18 som jag tänkt att sätta i min Amazon.
Det som är gjort med toppen är, större ventiler 41/37 (B20 ventiltyp), hårdare ventilfjädrar, planat 3,5mm och portade kanaler. Mer exakt vet jag inte vad som är gjort då jag köpt den begagnad.

Så till min fråga då är det något jag ska tänka på eller ändra/byta när jag tar och byter topp, som t.ex. köra original topplockspackning eller en tunnare?, kan jag köra org. stötstänger eller behöver jag kortare? eventuellt byte utav kam?

Det som är gjort med motorn i tillfället, bytt alla lager, ringar, packningar får två år sedan och i samma veva satte på dubbla SU (HIF) med tillhörande grenrör med dubbla utblås, satte i K-kam, konverterat till brytarlöst, resten är Org.
Användarvisningsbild
av lennarte
I min PV borrade jag cylindrarna (1968 års block) och satte i original B20 kolvar. Hade en 1974 B20 standard topplock, som efter mycket räknande planades 5,5 mm. E motorns kamaxel (D). Original stötstänger gick precis att använda, dock ingen marginal på några ventiler. Hade dubbla SU i början, där blev riktig fart och ork först när jag fick på dubbla Weber 2-ports förgasare (DCOE). Begagnade från en Alfa Romeo 1750 GTV. Dom passade som "handen i handsken" till min motor
Min motor består av
B18 topp med b20 ventiler 44/35. Planad till 85 ”tjock” och portat (E-motorns topp är 84,9) blocket är borrat 0,15.
NH 48 kamaxel och 164stötstänger för att få rätt geometri, då de är 3mm kortare. Dubbla Hif6 Su från 71 med BBZ nålar. 2,5” avgassystem och extraktor.

Det senaste jag gjort är att göra egna distanser mellan insug och förgasarna. Avståndet med packningar blev 85mm. Har även gillrade trattar från Sebbe på Lindqvist Racing , längden på trattarna är 110mm Fick på så sätt ner vridmomentet typ 800 varv .
Hittade på så sätt mer kraft i motorn. Känner att jag dessutom hittat fler hästkrafter. Har oxå Ignition 123 tune+ blåtand och elfläckt. Det gör oxå att motorn bli piggare.
Bakom motorn en M46 vxl från en 240, spakstället är ombyggt till långspak. Så nu är min Amazon så som jag vill ha det! Lite milt 80-talsstuk. Denna är oxå min sista Amazon då jag närmar mig pensionen… :bored: :bored: :party:

ps: nu är min Mazda 3 slöare med sina 120

Då är det snart dags! Närmaste […]

Spindelled på V90 D4 AWD -18

Hej alla. Hur ser det ut med byte av spindelled? […]

Laddtryck lågt V70R 00

problemet verkar vara löst, den gör 0-10[…]

Har inget av det där, tvättar dörrg[…]