Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av timor
Hej!

Innan jag ställer denna fråga vill jag bara informera om att jag läst igenom dessa två guider:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=28963
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10697

Så ni inte tror jag inte sökt innan frågan ställts. :-)-)

Håller som sagt på med ett byte av bromsskiva samt belägg på min 940 -1992 GL. Har kommit så pass långt i bromsbytet att det bara är oket (ok-hållaren) som ska på plats igen. Har pressat tillbaka kolven vad som gick innan jag monterade beläggen.

Nu visar det sig dock att beläggen tar i skivan vid återmontering, eventuellt kanske det skulle gå pressa in kolven mer. Måste man lossa på bromsslangen eller typ luftskruven för att pressa tillbaka kolven helt ?, har inte lossat varken slang eller någon luftskruv. Vill helst slippa lufta bromsarna efter monteringen. Känns som en väldigt dum fråga, och rent teoretiskt borde det väl vara så att man måste lossa för att trycket ska ge efter.

Kan även nämna att jag är nybörjare då det kommer till att meka med bilen, som om ni inte redan listat ut detta !? :-O)
Användarvisningsbild
av andreas88
hej, nej du behöver inte släppa på luftningsnippeln eller bromsslangen kolven ska gå tillbaka helt utan att släppa på det. har du skrapat rent från lös rost och annan skit i okhållaren och i oket? brukar vara så enkelt att det är massa skit i vägen som gör att beläggen inte kommer på plats ordentligt.. kolla detta! Lycka till
Användarvisningsbild
av emwtur
släpp på locket till bromsolje behållaren ?
ibland kan man trycka tillbaka så mycket olja till behållaren att den blir full :)

/emwtur
Användarvisningsbild
av timor
Tack för alla svar, det löste sig !

Gick ut tog bort beläggen från oket, skruvade upp locket på oljebehållaren (vet inte om det hade någon effekt men jag gjorde som emwtur gav förslag på.) Tog mig en lite närmare titt på kolven och bestämde mig för att försöka pressa ner den ytterligare.

Vände på det gamla bromsbelägget (det gamla belägget hade hyffsat mycket kvar) så bromsytan låg mot kolven. Tog upp feting polygripen och tryckte till utav bara f-n. Vips for den in en aning till. Var bara montera beläggen och skruva fast ok-hållaren...

Phew, dags för nästa sida. Lär väl posta ett panikinlägg om nån timme eller så ;)
Användarvisningsbild
av emwtur
Det där med locket är ett "arv" från min far - han har lärt mig ett och annat trick från sina 55 år som bilmek.
dom flesta tipsen sitter i ryggmärgen numera.
- ett är att "alltid lossa bromsolje locket ett halvvarv innan man mekar med bromsarna".
det finns ju lufthål (mycket små) i locket - det kan göra stort motstånd att försöka trycka ut vätska genom dom.
om det hjälpte - det borde du märka om det är blött av bromsvätska uppepå behållaren !

/emwtur
Användarvisningsbild
av timor
Då var det dags för problem nummer 2

Kolven i det andra oket är helt j*kla omöjligt att rubba, såg verkligen värre ut på den sidan. Har försökt trycka med polygripen utan något resultat. Tänkte spruta dit lite rostlösning imorgon för och se om det blir bättre.

Någon som kan komma med ett förslag på hur man pressar in kolven ? Den sitter alldeles för hårt för att pressa in med en polygrip iaf. ??:-/
Användarvisningsbild
av emwtur
dags att fundera på renovering av bromsok !
rostlösning är nog ingen vidare idé - det kan få gummipackningarna att svälla.
det finns en hel del trådar om renovering av ok i forumet.

tipset är väl att försöka trampa ut kolven med pedalen och ha en träbit eller något i oket så att inte kolven flyger ut ! - du är betydligt starkare med foten på pedalen än vilken polygrip som helst !
Får du loss kolven på det viset så bör du fundera på en renovering av oket - har den suttit fast så lär det vara rostmärken på kolven.

Biltema skall ha 549:- för ett ok till 940.

/emwtur
Användarvisningsbild
av timor
Det var ju en grej att testa !
Blir klosstricket imorgon, om allt misslyckas blir det givetvis ett nytt ok. Kan återkomma mer mer info om hur det gått imorgon.

Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
av timor
Gick bra till slut ..

Gjorde enligt "emwturs" tips.
Satte en kloss i oket, och pumpade på bromsen. Kolven åkte ut men lite väl mycket, hade dock tur i otur, lyckades pressa tillbaka kolven en aning för att slutligen pressa in den helt med polygripen. Locket på behållaren var avskruvat och det hjälpte till. Hade slutligen pressat upp ganska mycket olja i kärlet.

Tack för all hjälp!, hade inte lyckats utan.
Stort Tack till "emwtur"!!
:-)-)
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]