Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#60467
How To: Byta bromsarna fram på Volvo 940/945 -96, säkert likadant på fler modeller.

Se över dina bromsar och bestäm dig för vilka delar som skall bytas.
Bild
Bild

Beställ hem de delar du ska byta i god tid, inte alla delar brukar finnas på lager. Följande saker beställdes hem i detta fall.

-Bromssköldar Biltema art. nr. 66-900 [98kr/st] olika varianter beroende på ABS eller ej.
-6st sexkantsskruvar (13mm skalle, ?Nm) VO 3516912 [2,75kr/st]
-2 nya navmuttrar (36mm skalle, 100Nm + 45grader) VO 1387624 [50kr/st]
-2 nya fettkapslar VO 1359819 [43,75kr/st]
-2st fästen för ABS-givarkabeln VO 1330409 [57,50kr/st]
-2st blindnitar för fästena VO 986726 [2,13kr/st]
Bild
Bild

-Bromsskivor VO 6848902 [725kr/st]
-passa på att skaffa 2st nya styrtappar också VO 1330273 [13,13kr/st]
Bild

-Bromsokshållare, bytes VO 8251154 [250kr/st]
-4st bleck krävs VO 3530863 [68,75kr/st]
-4st insexskruv (10mm insex, 100Nm) VO
Bild

-Bromsok, bytes VO 8111057/VO8111058 inkl. nya glidpinnar med sexkantsskruv och gummibälgar 25Nm övre glidpinnens sexkantsskruv och 34Nm undre glidpinnens sexkantsskruv [1240kr/ok]
-2st bleck krävs VO 3530862 [68,75kr/st])
Bild

-Belägg/bromsklotssats räcker till 2 bromsskivor VO 271979 [390kr/sats]
Bild

-Bromsslangar VO 3546813 [330kr/st]

-Bromsvätska DOT 4+ VO 9437431 0,75liter [129kr]

Verktyg som kan behövas:

Momentnyckel till att dra fast diverse sexkantsskruvar.
Hylsnyckel till att lossa diverse sexkantsskruvar.
19mm hylsa till hjulmuttrarna, 85Nm.
14 mm blocknyckel/öppen ringnyckel till bromsslangarna.
9 mm blocknyckel till bakre avluftningsnipplarna.
11mm blocknyckel till främre avluftningsnipplarna.
13mm hylsa (gärna lång modell) till sexkantsskruvarna på bromssköldarna.
10mm insexhylsa (gärna lite längre modell) till okhållarnas sexkantsskruvar, 100Nm.
12mm hylsa till glidpinnarnas sexkantsskruvar, 25Nm övre, 34Nm undre.
36mm hylsa till navmuttern, 100Nm + 45grader.
10mm blocknyckel till styrtapparna.
Polygrip av bättre kvalité till de mest envisa nipplarna/skruvarna.
Plasthammare för att slå loss de gamla fastrostade bromsskivorna.
Gängverktyg om man drar av någon skruv, lätt hänt vid byte av gamla rostiga skruv.
Genomskinnlig plastslang som kan träs över avluftningsnipplarna + liten glasburk, om man inte har speciella saker till att lufta bromsarna.
Rostlösare, bör sprejas på 1 dag i förväg.
Pallbockar, underlättar och gör arbetet säkrare.

Påbörja arbetet med att montera bort de gamla delarna:

Palla upp bilen i fram och montera av bägge framfälgarna (19mm hylsnyckel), tips är att lossa bultarna med hjulen i marken för att sedan ta loss dem när bilen är upphissad på pallbockarna.

Sedan lossar du den undre glidpinnens sexkantsskruv (12mm) och viker upp oket så att de gamla beläggen kan tas bort.
Bild

Lossa bromsslangen ett halvt varv (14mm).

Lossa övre glidpinnens sexkantsskruv och oket kan tas loss ifrån bromsslangen. Vrid oket samtidigt som du skruvar loss bromsslangen.

Lossa okhållaren, 2 insexskruvar (10mm insexnyckel).

Skruva loss styrtappen (10mm).

Banka hårt med plasthammaren så att bromsskivan lossnar ifrån navet.
Bild

Slå bort den gamla fettkapseln så att navmuttern går att komma åt.

Lossa navmuttern (36mm), navmuttern sitter som berget.

Ta loss navet och undersök skick och kolla om den behöver mer hjullagerfett.
Bild

Ta försiktigt bort sladden som leder till ABS-givaren.

Lossa de tre sexkantsskruvar (13mm) som håller fast bromsskölden. OBS! den övre sitter i ett genomgående hål och är troligen hårt fastrostad (jag drog av skruven på ena sidan). De andra två var enkla att lossa.

Nu när alla delar plockats bort ser det ut så här, notera den avdragna skruven.
Bild


Nu är det dags att plocka ihop de nya delarna:

Sätt fast de nya ABS-givar-sladdens fäste med blindnit.

Skruva fast den nya bromsskölden (gärna målad i bilens färg, snyggt och skyddar mot rost) med de tre sexkantsskruvarna, dra bara åt så att de sitter fast bra.
Bild

Gör rent axeln noga, stryk på ett tunt lager hjullagerfett på axeln och sätt tillbaka navet.

Skruva fast den nya navmuttern med 100Nm + vrid ytterligare 45grader (jag lyckades inte vrid så många grader?)

Slå försiktigt på den nya fettkapseln med en plasthammare/gummiklubba.
Bild

Montera dit den nya grundligt rengjorda bromsskivan och skruva fast den nya styrtappen så att den sitter fast ordentligt.
Bild

Bromsokhållaren förses med de två bleck som nämndes tidigare, hålen för glidpinnarna smörjs med bromsfett och de gummibälg-försedda glidpinnarna trycks in i respektive hål.

Bromsokshållarens insexskruvar (10mm) dras fast med 100Nm.
Bild

Lägg dit de nya beläggen på var sida av bromsskivan i hållaren.
Bild

Förse oken med de okbleck som tidigare nämnts.

Skruva fast oken i bromsslangen (14mm) och dra fast de bägge sexkantsskruvarna i glidpinnarna med 25Nm för den övre och 34Nm för den undre sexkantsskruven (12mm).
Bild

Skruva fast hjulen (85Nm) och provsnurra för att se att allt sitter som det ska.

Slutligen luftar du bromsarna enligt valfri metod, börja alltid med de bakre oken dock.

Lycka till med bromsbytet!

Mvh Jakob Nordin
Användarvisningsbild
av Ramon
#60481
Om det är okej för dig så kan vi flytta tråden till Tips & Tricks forumet? :D Var en bra skriven guide tycker jag.
av Addekarlsson
#60537
Inget att tveka på, jag flyttar direkt. :D
JAg ahr följt denna guide under resans gång på ett annat forum, så den är klockren.
Ett skolexempel på hur en guide ska se ut. :D

Mvh/ Adde
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]