Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FXWG
Jag hade liknande problem och på min gamla häck var det glapp/brott i kabeln till Lmm, höll fan på att bli tokig innan vi hittade problemet. Mitt tips kolla kabeln/kontakterna..... Lycka till :)
av nicklast
volvo944gl skrev:har du provat andra spridare?
Har du provat att ta loss kåpan på bränsle relät och håll imot en av dessa piggarna så den inte bryter?

nope ja ha inte prova andra spridare men ska nog göra det.. bränsle relät är ju spritt nytt bör inte va fel på det men ja ska prova hålla mot bränsle spolens brytare.:)
av nicklast
Redlös skrev:Jag tror fortfarande att ditt larm spökar. Prova att ta bort hela rasket och återställ ev. ingrepp i kabelstammarna.

hur gör man för att ta bort larm skiten då utan att det blir yttligare problem?.. kan inte va så lätt att bara klippa bort dosan?
av nicklast
FXWG skrev:Jag hade liknande problem och på min gamla häck var det glapp/brott i kabeln till Lmm, höll fan på att bli tokig innan vi hittade problemet. Mitt tips kolla kabeln/kontakterna..... Lycka till :)

oki ah lmm är kollad å del är hel!.. dock kan det ju vara kabeln eller kontakten men det måste man ju kunna mäta på kontaktstycket?
av FXWG
nicklast skrev:
FXWG skrev:Jag hade liknande problem och på min gamla häck var det glapp/brott i kabeln till Lmm, höll fan på att bli tokig innan vi hittade problemet. Mitt tips kolla kabeln/kontakterna..... Lycka till :)

oki ah lmm är kollad å del är hel!.. dock kan det ju vara kabeln eller kontakten men det måste man ju kunna mäta på kontaktstycket?
Jo visst det kan man naturligtvis, jag gjorde inte det!!
Det var rena slumpen att vi kom på problemet. Jag hade som du, "bytt allt", när jag bytte den veckade slangen från lmm till spjällhuset startade bilen men dog igen ,lika förbannat.Då fick kompisen en snilleblixt oco drog å vred på kabeln och tjolahopp fungerade bilfan. Jag bytte bil och problemet var borta! :D :D :D Förlåt; Bytte kabeln förståss! Lycka till!
av Redlös
nicklast skrev:
Redlös skrev:Jag tror fortfarande att ditt larm spökar. Prova att ta bort hela rasket och återställ ev. ingrepp i kabelstammarna.

hur gör man för att ta bort larm skiten då utan att det blir yttligare problem?.. kan inte va så lätt att bara klippa bort dosan?
Läs inlägget igen så förstår du säkert? Om det är ett eftermonterat larm så gör du så. Jag tror inte att det fanns nåt "volvo-originallarm" 1986, så det bör vara eftermonterat. OM det finns startspärr i larmet så har man gått in och brutit en krets till något livsviktigt för motorns funktion och kör den genom larmets startspärrsfunktion. Vad som är kopplat till startspärren vet jag inte, det kan vara bränslepump, startmotor, tändning eller nåt annat. Det beror helt på hur montören har tänkt just den dagen. Det SKA dock vara bränslepumpen, men som sagt, jag har sett andra inkopplingar också på gamla larm som har strulat. Du ser helt enkelt om du följer kablarna från larmet om det finns nån kabel i härvan som är klippt och skarvad till larmet via två kablar. Då skarvar du helt enkelt ihop den avklippta kabeln igen så är allt som om larmet inte funnits.. Beroende på fabrikatet på larmet så kan det finnas två kretsar i startspärren.. Kolla nu upp detta innan du fortsätter!! Detta är inget ovanligt fenomen, speciellt inte om bilen har stått still ett tag nån gång i historien.
av Redlös
Och skit i allt som har med luftmassemätaren att göra, bilen startar o går, om än risigt, utan den! För att vara på den säkra sidan om du nu skulle ha kortis eller nåt i den, ta bara av kontakten o skit i det så länge. Huvudsaken är just nu att du får i gång den o att den håller sig i gång!
av nicklast
Redlös skrev:
nicklast skrev:

Läs inlägget igen så förstår du säkert? Om det är ett eftermonterat larm så gör du så. Jag tror inte att det fanns nåt "volvo-originallarm" 1986, så det bör vara eftermonterat. OM det finns startspärr i larmet så har man gått in och brutit en krets till något livsviktigt för motorns funktion och kör den genom larmets startspärrsfunktion. Vad som är kopplat till startspärren vet jag inte, det kan vara bränslepump, startmotor, tändning eller nåt annat. Det beror helt på hur montören har tänkt just den dagen. Det SKA dock vara bränslepumpen, men som sagt, jag har sett andra inkopplingar också på gamla larm som har strulat. Du ser helt enkelt om du följer kablarna från larmet om det finns nån kabel i härvan som är klippt och skarvad till larmet via två kablar. Då skarvar du helt enkelt ihop den avklippta kabeln igen så är allt som om larmet inte funnits.. Beroende på fabrikatet på larmet så kan det finnas två kretsar i startspärren.. Kolla nu upp detta innan du fortsätter!! Detta är inget ovanligt fenomen, speciellt inte om bilen har stått still ett tag nån gång i historien.

ska absolut kolla detta:).. ska försöka ta mig tid imorgon att gå igenom larmet lite:).. kan skriva upp vad larmet är för nått så kanske vi kan hitta lite info om skiten:)
Användarvisningsbild
av emwtur
se till att du har ett bra original schema att följa också !
( så du vet hur det SKALL vara kopplat)
/emwtur
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX