- ons 15 mar 2006, 11:25
#33827
Färgtemperaturen har inget med ljusstyrkan att göra. 4300 är väldigt nära solens färgtemp. De med högre är populära eftersom de ger ett ännu mer blåaktigt sken. Lägre som halogen ger ett mer gulaktigt ljus. Färgtempen öker dock med åldern för att till slut gå så högt att de ser lila ut innan de slocknar (detta gäller xenon).
Sen finns det så mycket olika saker som skall värderas: Färgtemp, ljusstyrka, ljusflöde...
Olika förutsättningar ger olika resultat, som ex. kan sägas att en halogenlampa ger tack vare sitt mer gulaktiga ljus ett bättre resultat än xenon när det är dimma ute.
Dock är det som så att ljusflödet minskar om man höjer färgtemperaturen över "vitt". "Vitt" ljus innehåller ju samtliga färger och frångår man det så kommer man att ta bort en del färger. Detta påverkar dock inte ljusstyrkan.
Sen finns det så mycket olika saker som skall värderas: Färgtemp, ljusstyrka, ljusflöde...
Olika förutsättningar ger olika resultat, som ex. kan sägas att en halogenlampa ger tack vare sitt mer gulaktiga ljus ett bättre resultat än xenon när det är dimma ute.
Dock är det som så att ljusflödet minskar om man höjer färgtemperaturen över "vitt". "Vitt" ljus innehåller ju samtliga färger och frångår man det så kommer man att ta bort en del färger. Detta påverkar dock inte ljusstyrkan.
Min första Volvo V70R -04 är nog den bästa bilen jag haft. Trots BMW M5 E39 och andra bra bilar.