Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Färgtemperaturen har inget med ljusstyrkan att göra. 4300 är väldigt nära solens färgtemp. De med högre är populära eftersom de ger ett ännu mer blåaktigt sken. Lägre som halogen ger ett mer gulaktigt ljus. Färgtempen öker dock med åldern för att till slut gå så högt att de ser lila ut innan de slocknar (detta gäller xenon).
Sen finns det så mycket olika saker som skall värderas: Färgtemp, ljusstyrka, ljusflöde...
Olika förutsättningar ger olika resultat, som ex. kan sägas att en halogenlampa ger tack vare sitt mer gulaktiga ljus ett bättre resultat än xenon när det är dimma ute.
Dock är det som så att ljusflödet minskar om man höjer färgtemperaturen över "vitt". "Vitt" ljus innehåller ju samtliga färger och frångår man det så kommer man att ta bort en del färger. Detta påverkar dock inte ljusstyrkan.
av Teemu
tyckte att det blev riktigt bra med 6000K iaf, men det kan ju också bero på att lampan innan var inne på sluttampen.
av Stefan Palm
Kör med 6000K och måste säga att det är den bästa färgtempen hittils.
Mkt ljus och kritvitt med en aning blått.

En kompis har 8000K och han ser man från långt håll när han kommer, inte för ljusstyrkan utan för färgtempen, ger dock inte lika mkt ljus som mina.
Vi har samma bilar med samma strålkastare.
av EvilEd
Håller med, 6000k är nog den bästa kompromissen , bra ljus och en aning blått

Allt över 6000k är lite "raggare" tycker jag hehe :wink:
av zenobia
5000K är dagsljus

Enligt Vadis har Volvos Xenonljus 4200K
av Pebben
zenobia skrev:5000K är dagsljus

Enligt Vadis har Volvos Xenonljus 4200K
Nja, det beror helt på vad du menar med dagsljus och var. I Sverige är ljuset svagt gulaktigt och har en temperatur på 5500-5800. 6500 är kritvitt enligt den definitionen, dock sköter sig naturen bra så även vi uppfattar det kritvitt blir det något sämre som ljuskälla.
av zenobia
Uppgifterna var hämtade från Volvos VADIS...

Värt att veta:
-Dagsljus har en färgtemperatur på omkring 5000 °K. Ju närmare det naturliga ljuset, desto vilsammare blir ljuset för ögat. Vanlig H4-lampa: ungefär 3200 °K. Volvos gasurladdningslampa: ungefär 4200 °K.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]