- ons 07 okt 2009, 21:47
#328578
Hej!
Jag har en Volvo 940 -94 som i måndags plötsligt la av. Hade varit ute och kört och parkerat för att snabbt göra ett ärende (max 5 min). När jag kommer ut igen är bilen helt död.
När man vrider om nyckeln hörs bara ett "klick" och sedan händer ingenting mer. Jag har läst runt lite på diverse forum så detta har jag gjort:
1) Mät upp spänningen på batteriet. 12.5V helt obelastat, 12V med tändningen i läge 1 och slutligen 11.5V när man vrider om nyckeln och hör "klicket".
2) Provat att knacka (läs banka) på startmotorn utan resultat
3) Köpt och byt startmotor.
Trots detta så startar inte bilen utan allt som hörs är det irriterande klicket. Va precis på väg att ge upp då jag noterade att denna kabel (grön/brun på bilden) som ser ut att vara någon slags jord mot motorn satt löst samt att kontakten va i allmänt kass skick. Jag har inte hittat någon information om vad denna kabel gör. Är det någon här som vet och har den något med startmotorn att göra?


Den nya startmotorn som jag köpte (Biltema) hade fler stift att fästa tändlåskabeln (gissar att det är den, en grön kabel). Någon som vet vart den ska sitta? De sitter alltså tre stift på den nya startmotorn två på yttersidan av motorn och en på insidan, alldeles mot bilens motor.
Om det nu skulle vara ett elfel och inte startmotorn, hur mäter man upp det?
Jag är helt grön på bilar och har tyvärr inte råd att lämna in den så all hjälp och glada tillrop är otroligt uppskattat.
Mvh
Jonas
Jag har en Volvo 940 -94 som i måndags plötsligt la av. Hade varit ute och kört och parkerat för att snabbt göra ett ärende (max 5 min). När jag kommer ut igen är bilen helt död.
När man vrider om nyckeln hörs bara ett "klick" och sedan händer ingenting mer. Jag har läst runt lite på diverse forum så detta har jag gjort:
1) Mät upp spänningen på batteriet. 12.5V helt obelastat, 12V med tändningen i läge 1 och slutligen 11.5V när man vrider om nyckeln och hör "klicket".
2) Provat att knacka (läs banka) på startmotorn utan resultat
3) Köpt och byt startmotor.
Trots detta så startar inte bilen utan allt som hörs är det irriterande klicket. Va precis på väg att ge upp då jag noterade att denna kabel (grön/brun på bilden) som ser ut att vara någon slags jord mot motorn satt löst samt att kontakten va i allmänt kass skick. Jag har inte hittat någon information om vad denna kabel gör. Är det någon här som vet och har den något med startmotorn att göra?


Den nya startmotorn som jag köpte (Biltema) hade fler stift att fästa tändlåskabeln (gissar att det är den, en grön kabel). Någon som vet vart den ska sitta? De sitter alltså tre stift på den nya startmotorn två på yttersidan av motorn och en på insidan, alldeles mot bilens motor.
Om det nu skulle vara ett elfel och inte startmotorn, hur mäter man upp det?
Jag är helt grön på bilar och har tyvärr inte råd att lämna in den så all hjälp och glada tillrop är otroligt uppskattat.
Mvh
Jonas
Senast redigerad av 1 Mellmountain, redigerad totalt 0 gånger.