Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo 940 -94 som i måndags plötsligt la av. Hade varit ute och kört och parkerat för att snabbt göra ett ärende (max 5 min). När jag kommer ut igen är bilen helt död.

När man vrider om nyckeln hörs bara ett "klick" och sedan händer ingenting mer. Jag har läst runt lite på diverse forum så detta har jag gjort:

1) Mät upp spänningen på batteriet. 12.5V helt obelastat, 12V med tändningen i läge 1 och slutligen 11.5V när man vrider om nyckeln och hör "klicket".

2) Provat att knacka (läs banka) på startmotorn utan resultat

3) Köpt och byt startmotor.

Trots detta så startar inte bilen utan allt som hörs är det irriterande klicket. Va precis på väg att ge upp då jag noterade att denna kabel (grön/brun på bilden) som ser ut att vara någon slags jord mot motorn satt löst samt att kontakten va i allmänt kass skick. Jag har inte hittat någon information om vad denna kabel gör. Är det någon här som vet och har den något med startmotorn att göra?

Bild

Bild

Den nya startmotorn som jag köpte (Biltema) hade fler stift att fästa tändlåskabeln (gissar att det är den, en grön kabel). Någon som vet vart den ska sitta? De sitter alltså tre stift på den nya startmotorn två på yttersidan av motorn och en på insidan, alldeles mot bilens motor.

Om det nu skulle vara ett elfel och inte startmotorn, hur mäter man upp det?

Jag är helt grön på bilar och har tyvärr inte råd att lämna in den så all hjälp och glada tillrop är otroligt uppskattat.

Mvh
Jonas
Senast redigerad av 1 Mellmountain, redigerad totalt 0 gånger.
Välkommen till forumet !

kabeln ser ut som den som går till AC- kompressorn. som du inte ser ut att ha
(kompressorn alltså, inte kabeln)
det ser ut som den suttit på en skruv som håller motorvärmaren - rent sammanträffande om dom passar ihop, antar jag !

För att testa startmotorn så håll en sladdstump från manöver kontakten på solenoiden till plus,
på batteriet eller startmotorn - FRILÄGE på växellådan !!!!
Funkar den då så ligger problemet på manöversidan !
om inte så kolla matningskabeln från batteriet till startmotorn
/emwtur
Stan skrev:Har du larm på bilen? Hade samma problem, visade sig vara startspärren som inte "släppte"
Hmm - men då "klickar" det inte va ?
Åtminstone inte under huven - visst relän i elcentralen kan "klicka" om startspärren bråkar men inte solenoiden !

/emwtur
emwtur skrev:Välkommen till forumet !
Tack! :)
emwtur skrev: kabeln ser ut som den som går till AC- kompressorn. som du inte ser ut att ha
(kompressorn alltså, inte kabeln)
det ser ut som den suttit på en skruv som håller motorvärmaren - rent sammanträffande om dom passar ihop, antar jag !
Ok, va skönt. Då har den säkert suttit löst hela tiden bara det att jag inte uppmärksammat det förrens nu. Bilen har inte AC som du redan har sett :)
emwtur skrev: För att testa startmotorn så håll en sladdstump från manöver kontakten på solenoiden till plus,
på batteriet eller startmotorn - FRILÄGE på växellådan !!!!
Funkar den då så ligger problemet på manöversidan !
om inte så kolla matningskabeln från batteriet till startmotorn
/emwtur
När du säger manöversidan, menar du sladden som kommer ifrån tändningen (nyckeln)? Jag fick ett tips av en kompis till mig att kontrollera den sladden då det enligt honom va ett ganska vanligt fel på Volvo. Han sa att det ska ligga minst 12V där när nyckeln vrids om till startläge (läge 3). Ska mäta upp det, sen så testar jag ditt förslag och kopplar förbi den.
Stan skrev:Har du larm på bilen? Hade samma problem, visade sig vara startspärren som inte "släppte"
Nej, det finns inget larm på bilen. Vad jag vet finns ingen annan typ av startspärr på bilen. Eller?

Om det nu skulle vara något fel med tändningslåset. Hur jobbigt är det att byta det?
Jag har aldrig bytt tändningslås. om du gör det. kan du ta kort på det och lägga ut sen o beskriva hur man gör?
Hoppas du löser det med bilen
volvo944gl skrev:Jag har aldrig bytt tändningslås. om du gör det. kan du ta kort på det och lägga ut sen o beskriva hur man gör?
Hoppas du löser det med bilen
Absolut... jag ska föröka att dokumentera det så gott jag kan om jag måste byta låset.
Mellmountain skrev: När du säger manöversidan, menar du sladden som kommer ifrån tändningen (nyckeln)? Jag fick ett tips av en kompis till mig att kontrollera den sladden då det enligt honom va ett ganska vanligt fel på Volvo. Han sa att det ska ligga minst 12V där när nyckeln vrids om till startläge (läge 3). Ska mäta upp det, sen så testar jag ditt förslag och kopplar förbi den.
tja om man kollar att det är 12 volt , eller kollar vad som händer när man lägger dit 12 volt är ganska egalt !

/emwtur
Hej!

Jag hade en 740 automat där allt lös upp när jag vred om startnyckeln bara för att säga "klick" och bli kolsvart(instrumentbelysning etc) när man vred om nyckeln fullt för att starta.

Lösningen var att jordflätan som satt mot karossen var ärgad,efter världens strul visade det sig att man bara tar loss den och slipar på kontaktytorna kaross/fläta så gick det.

Efter detta så lossar jag alltid jordfätan någon gång om året på mina senare bilar!

Hälsningar/P63
emwtur skrev: tja om man kollar att det är 12 volt , eller kollar vad som händer när man lägger dit 12 volt är ganska egalt !
/emwtur
Doh! Total tankevurpa från min sida...

P63kingcobra skrev:Hej!

Jag hade en 740 automat där allt lös upp när jag vred om startnyckeln bara för att säga "klick" och bli kolsvart(instrumentbelysning etc) när man vred om nyckeln fullt för att starta.

Lösningen var att jordflätan som satt mot karossen var ärgad,efter världens strul visade det sig att man bara tar loss den och slipar på kontaktytorna kaross/fläta så gick det.

Efter detta så lossar jag alltid jordfätan någon gång om året på mina senare bilar!

Hälsningar/P63
Ok, alltid bra med nya idéer. Jordflätan som du pratar om. Är det endast en jordpunkt? Vart i motorutrymmet sitter den? Som jag kanske sagt tidigare i tråden så är jag helgrön när det gäller att meka bilar, men nöden har ju som sagt ingen lag ;)

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]