Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag bytte skivor, belägg och slangar fram till bromsarna på min 740GL '92, och sedan dess har jag inte lyckats få något tryck i bromsarna alls (pedalen går i botten, tar ytterst lite). Jag har luftat väldigt ordentligt, många gånger, och det kommer bara olja ur nipplarna på oken, ingen luft alls. Jag kan inte hitta något läckage heller, varken vid oken, bromsrören, slangarna eller huvudbromscylindern. Är det troligt att det är huvudbromscylindern som lagt av? Ett lite skumt sammanträffande att det händer just när jag byter slangarna i så fall. Eventuellt kan det ha blivit "slut" bromsvätska i cylindern vid något tillfälle när jag luftade.

Åkte förbi Mekonomen idag också, de säljer repsatser med nya packningar till huvudbromscylindrar, men bara till årsmodell '91. Till 92 års modell finns inga repsatser, man måste köpa ny cylinder enligt dem. På skruvat.se finns dock packningssatser, även om jag inte fattar vilka jag ska ha till min bil.

Är det lönt att försöka få tag på en packningssats, eller ska man köpa en ny cylinder direkt? Innehåller cylindern något annat än packningar som brukar gå sönder och orsaka tryckbortfall?

Tacksam för tips!
Det är säkert den som pajjat.Jag köpte en huvudbromscylinder på skroten som de hade renoverat själva.De byte ut packningar och sånt och sålde.Det var i Gbg på en "finare" skrotfirma och det kanske finns såna där du bor också.Ring och fråga.
Har du testat med bromsluftaren som Mekonomen säljer, den där man trycksätter systemet med luft från däcket. Ska vara bättre när man har ABS-system och så undviker man att
trycka pedalen i botten och skrapa ev rost, fast det har du ju redan gjort :wink:
Jag brukar sänka däcktrycket till 1Kg, har luftat flera bilar på det sättet, skitsmidigt!
Dobermann: Jo, det är enkolvsok, ej ABS.

js1: Jag köpte faktiskt en sån när jag var där igår, fast jag har inte hunnit testa den än. Jag tänkte väl att jag skulle ge den ett försök, lufta ännu mer och känna på alla anslutningar efter läckage, och funkar det ändå inte så får jag köpa en ny (eller beg) cylinder.

En jävligt klantig och onödig grej som jag lyckades med i ilskan över bromsarna, förresten: Jag hörde ett pysande ljud från vacuumslangen till bromsservon, så jag drog ut slangen från servon och pillade ut packningen där för att se om den var dålig. Den var inte synligt dålig, men när jag skulle sätta tillbaka den så tappade jag "in" den i servon! Nu ligger den alltså troligen på botten inne i bromsservon, och servon funkar ju inte heller av förklarliga skäl. Kan gummipackningen orsaka någon skada där inne? Går servon att "dela", så att man kan plocka ut skiten?

Dagen när jag tog itu med bromsarna var inte en bra dag :)
På cylindern står: 3530354, och så här ser den ut: Bild
Vid "anslutningarna" uppe på cylindern står det "23" på den första, "1" på den mittersta och "20" på den sista.

Den ser ungefär likadan ut som denna: http://www.autokatalogen.se/afw/umea/vi ... leNo=60508
Det står "Diameter 1 / Diameter 2 [mm]: 23,81/20,64 mm", kan det motsvara siffrorna "23" och "20" på min cylinder kanske, vilket i så fall betyder att den passar?

Artikelnumren stämmer ju inte, men det ena kanske är autoexpertens egna nummer eller nåt. Det här var synnerligen förvirrande..

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]