- tor 17 sep 2009, 19:23
Jag bytte skivor, belägg och slangar fram till bromsarna på min 740GL '92, och sedan dess har jag inte lyckats få något tryck i bromsarna alls (pedalen går i botten, tar ytterst lite). Jag har luftat väldigt ordentligt, många gånger, och det kommer bara olja ur nipplarna på oken, ingen luft alls. Jag kan inte hitta något läckage heller, varken vid oken, bromsrören, slangarna eller huvudbromscylindern. Är det troligt att det är huvudbromscylindern som lagt av? Ett lite skumt sammanträffande att det händer just när jag byter slangarna i så fall. Eventuellt kan det ha blivit "slut" bromsvätska i cylindern vid något tillfälle när jag luftade.
Åkte förbi Mekonomen idag också, de säljer repsatser med nya packningar till huvudbromscylindrar, men bara till årsmodell '91. Till 92 års modell finns inga repsatser, man måste köpa ny cylinder enligt dem. På skruvat.se finns dock packningssatser, även om jag inte fattar vilka jag ska ha till min bil.
Är det lönt att försöka få tag på en packningssats, eller ska man köpa en ny cylinder direkt? Innehåller cylindern något annat än packningar som brukar gå sönder och orsaka tryckbortfall?
Tacksam för tips!
Åkte förbi Mekonomen idag också, de säljer repsatser med nya packningar till huvudbromscylindrar, men bara till årsmodell '91. Till 92 års modell finns inga repsatser, man måste köpa ny cylinder enligt dem. På skruvat.se finns dock packningssatser, även om jag inte fattar vilka jag ska ha till min bil.
Är det lönt att försöka få tag på en packningssats, eller ska man köpa en ny cylinder direkt? Innehåller cylindern något annat än packningar som brukar gå sönder och orsaka tryckbortfall?
Tacksam för tips!

- By Wakki