Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av marasp
jadu då är vi två...

hoppas vi kan får hjälp här kanske?
sätter inte LMM felkoder?
jag tar en vecka semester nu...
säg till om du hittar någon lösning

:P
av metalHJ
LMM går att mäta med multimeter :) Kommer dock inte ihåg vilka värden man ska få fram, eller vilka stift det gäller... Men infon finns på forumet någonstans ??:-/

Men rycken låter märkligt, han borde ju sätta felkoder. Minns när mina stift sjöng på sista versen, totalt fick jag 8 felkoder :-O) Dock var en havererad tändförstärkare troligen orsaken också, men ändå... Hur ser dina stift ut? Förbränner motorn fint? Det brukar synas ganska snart om han går fett eller magert, drar olja osv. :) Annars blev jag skeptisk mot biltemas Lambda, säkerligen lite fördom men fan vet om jag själv hade förlitat mig på deras Lambda sonder. Du har inte möjlighet att låna en fungerande original? Bara för att utesluta möjliga fel så att säga.

Och för att slutligen referera lite mot min egna 960, har jag bara känt av ryck vid kickdown körning. Precis efter att han växlat upp till nästkommande växel efter varvstopp, är det som att motorn tappar ork i en milisekund men sen kommer pushen. Vet inte om detta har med lådan att göra, men misstänker elektroniken då jag har tjabbel delvis med växellägesgivaren. Har du felkoder på lådan?
Användarvisningsbild
av marasp
Nya stift sitter i
Lamda lampan tändes i veckan fick felkod 212 och 111 nollat bort dom igen.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Test av lambdasond

A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kolla lmm en:
Dra tillbaka gummit och mät signalen på nr 3.
1,4 V med tändning på, och 2,5 på tomgång, ökar med varvet.
Användarvisningsbild
av marasp
ska kolla LMM en dag när jag får tid...
funderar på att bara koppla ur sonden för att se om ryckningarna försvinner?
av crazyjbert
jag har något liknande fel på min att bilen rycker. får en del felkoder på utag 1 också men kan inte få fram var man kan se vad det är för felkoder. den tjärvar lite på tomgång innan den kommer upp i temperatur också men det behövs inte alls hög temt innan det försvinner. har släckt lambda lampen men den tändes igen och sonden är nybytt. och en anna felkod visa att det är signal från tomgångsventil och lambdasond signal.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]