Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hebbe54
Batteriet har tagit slut var fuktigt på utsidan. Köpte ett nytt kom på att jag skulle mäta spänningen fick 18 - 19 volt när varvade lite 2000 varv. Räcker det med att byta Laddningsregulator har en 854 -94 32000 mil. Klarar man av att byta den utan att ta lös generatorn ?
av *pettson*
hebbe54 skrev:Batteriet har tagit slut var fuktigt på utsidan. Köpte ett nytt kom på att jag skulle mäta spänningen fick 18 - 19 volt när varvade lite 2000 varv. Räcker det med att byta Laddningsregulator har en 854 -94 32000 mil. Klarar man av att byta den utan att ta lös generatorn ?
Två tips..
1: köp en HELLA laddningsregulator istället för en bosch. Den är lika bra men kostar drygt 400 istället för 1300...
2: Det GÅR att byta laddningsregulatorn på plats faktiskt. Men det tar längre tid och är elakare mot kropp och själ än att demontera/montera generatorn.
av hebbe54
Har beställt en laddningsregulator på mekonomen kostar strax under 500 kr. Får väl försöka få lös generator det verkar pilligt/trångt att ta bort plastkåpan bak på generator. Den där avspännaren vad har den för storlek på sitt fyrkantiga hål 18 -20 mm är det nån som gjort nåt verktyg som har måtten, eller ännu bättre tips om det finns något verktyg att köpa. Behöver lite tips om hur man tar sig ned till generatorn det är ju lite elände i vägen servo pumpen lär man väl ta undan, går det bara att vika undan den eller måste den demonteras helt ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har gissat bra, 19 mm! Eller 3/4" om man vill, så ett 3/4" spärrskaft passar bra. Eller ett 25*3 mm plattjärn bockat 90º i ena änden, det passar på diagonalen.

Servopumpen ska bort, men slangarna kan sitta kvar på den. Det är en hel del skruvar som sitter trångt, och lägg på minnet hur allt sitter.
av hebbe54
Tack för svaren. Nu ska jag åka bort över helgen och samla kraft och framförallt tålamod så får vi se hur desperat jag blir när jag ska byta regulatorn nästa vecka.
av hebbe54
Tisdag 1/9 Har bytt laddningsregulator och allt funkar som det ska. Nu laddar generatorn 14-15volt. Hade problem med ABS:en som lyste på heltid när generatorn var trasig och laddade för mycket men det har också blivit bra sedan spänningen har blivit rätt. Det var väldig trång och bökigt att komma ner till generatorn men med de tips jag fått så grejade jag det på två kvällar. Trodde ett tag att jag skulle få en massa grejer över när jag skulle plocka ihop bilen igen men det gick bra och alla sakern hittade sin plats. Tack för tipsen en gång till // Hebbe
Användarvisningsbild
av js1
Var hittade du Hella-regulatorn?
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:
hebbe54 skrev:
Två tips..
1: köp en HELLA laddningsregulator istället för en bosch. Den är lika bra men kostar drygt 400 istället för 1300...
Var hittar man Hella regularor?
Har letat men ej funnit.
Användarvisningsbild
av js1
Okej, Tack.
Får ringa dit, i deras webbshop hittar jag bara en för 2600(?) när jag slår på mitt regnr.

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]