Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Har en 945 Turbo -93 som jag tänkt få lite mer fart på, utan att det skall kosta en hel förmögenhet. Har tänkt att ev byta chipp, byta till en 531 topp (har hört att den skall vara bra). Men vilken kam skall man välja, det är ju en hel djungel. Ev i framtiden skall jag konvertera till Etanol oxå. Skall jag köra orginalkam, har en A-kam och en VX3 kam, eller skall man använda något annat?? Tipps och ideer är välkomna. Hade tänkt att fåut ca 220 -250 hk, borde väl inte vara någon omöjlighet, eller??
av allan_25
jag skulle kolla med kg

dem har en kam där som är lite vassare än volvo vx3 kamm dem har jag köpt och är helnöjd

kostar ca 2500kr

mvh allan_25
av flummbeck
Tack för svaret. Skall kolla med KG, men det får nog bli VX-3:an sålänge. Skall aldeles snart byta till en 531 topp med VX-3 kam, byta wastegate klockan till en förstärkt samt byta chipp. Blir väl till att ladda ca 1 bar, kan bli intressant.
Användarvisningsbild
av Maxwell
Jag skulle rekommendera en A-kam (äldre turbokam) om du vill komma billigt undan, några hundra på närmsta skrot. Om du vill att turboknuffen skall komma ännu senare i varvregistret så skaffar du en V-kam, brukar ligga i samma prisklass som A-kammen. VX eller VX3 finns ju också men brukar enligt mig vara alldeles för överskattade i förhållande till vad de kostar begagnade. En trimkam från KG eller Elleman är ju också ett alternativ men då till ett annat pris förstås.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Hanson
Maxwell skrev:Jag skulle rekommendera en A-kam (äldre turbokam) om du vill komma billigt undan, några hundra på närmsta skrot. Om du vill att turboknuffen skall komma ännu senare i varvregistret så skaffar du en V-kam, brukar ligga i samma prisklass som A-kammen. VX eller VX3 finns ju också men brukar enligt mig vara alldeles för överskattade i förhållande till vad de kostar begagnade. En trimkam från KG eller Elleman är ju också ett alternativ men då till ett annat pris förstås.

//Maxwell
Hos KG Trimning finns även en kam som kallas H - hur skiljer den sig då?
Användarvisningsbild
av enpc
Tjena

Jag har ökat effekten på min 945:a årsm 98 FT till 230 HK på bakhjulen. Detta var mitt recept.
Chippad med ny programvara från GIK Turboteknik. NY Uppgraderad T28 turbo med större kompressordel.GFB Plumback (återcirkulerande precisionsventil), Öppet sportluftfilter med värmeskjöld från BSR (sommar) Insatssportfilter från SF Sprint filters (vinter), Ferrita rostfritt avgassystem: 3" från turbo med racekatalysator 2,5" efter kat, M90 växellåda. Sachs koppling förstärkt tryckplatta, Förstärkta lammeler och lager i bakaxeln. Helt proffs nyrenoverad Portad 530 topp med NY VX3 Kam. Streetsport från Koni (Gula) ställbara med Lessjöfors sportfjädrar. Superflex bussningar i fram & bakvagn. Vid hastigheter under 105 km/h drar bilen ca 0,78 - 0,84 på långkörning. Men mera effekt betyder oftare byte av slitdelar. Så är det för mig iaf. Hur som helst jag är jättenöjd och bilen går riktigt bra. Nu laddar jag 1.12. Bilen är mappad hos Moror Nord i S-vall. Vi har mätt upp bilen till 256 km/h på motorväg :twisted: . Vi mätte mot en Saab 9-5 Aero årm 08 samt en BMW M5 årsm 2001. Dock bytte jag alla leder och bussningar samt uppgraderade bromsarna på bilen innan effekt ökningen. Om man vill trimma mer så måste det till ett nytt insprutningssystem, soppapump, spridare, LMM mätare, större Turbo. Men det kostar svinet och detta räcker för mig. :D
Användarvisningsbild
av Hanson
enpc skrev:Tjena

Jag har ökat effekten på min 945:a årsm 98 FT till 230 HK på bakhjulen. Detta var mitt recept.
Chippad med ny programvara från GIK Turboteknik. NY Uppgraderad T28 turbo med större kompressordel.GFB Plumback (återcirkulerande precisionsventil), Öppet sportluftfilter med värmeskjöld från BSR (sommar) Insatssportfilter från SF Sprint filters (vinter), Ferrita rostfritt avgassystem: 3" från turbo med racekatalysator 2,5" efter kat, M90 växellåda. Sachs koppling förstärkt tryckplatta, Förstärkta lammeler och lager i bakaxeln. Helt proffs nyrenoverad Portad 530 topp med NY VX3 Kam. Streetsport från Koni (Gula) ställbara med Lessjöfors sportfjädrar. Superflex bussningar i fram & bakvagn. Vid hastigheter under 105 km/h drar bilen ca 0,78 - 0,84 på långkörning. Men mera effekt betyder oftare byte av slitdelar. Så är det för mig iaf. Hur som helst jag är jättenöjd och bilen går riktigt bra. Nu laddar jag 1.12. Bilen är mappad hos Moror Nord i S-vall. Vi har mätt upp bilen till 256 km/h på motorväg :twisted: . Vi mätte mot en Saab 9-5 Aero årm 08 samt en BMW M5 årsm 2001. Dock bytte jag alla leder och bussningar samt uppgraderade bromsarna på bilen innan effekt ökningen. Om man vill trimma mer så måste det till ett nytt insprutningssystem, soppapump, spridare, LMM mätare, större Turbo. Men det kostar svinet och detta räcker för mig. :D

Låter mkt intressant! Hur stod den sig mot Saaben och BMW:n?
Användarvisningsbild
av enpc
Jo (hehe) Saaben hade kvar sin elktroniska fartspärr så vid 250 började den hosta & spotta så då gled jag förbi med ca 5 km/h snabbare fart. Hahahaha i det ögonblicket var det värt varenda krona jag lagt ner på min 945:a. M5:an den var snabbast (men den var inte heller original). Lite skummt när ens hastighetsmätare ligger konstant pressad i botten fast bilen går fortare.

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]