Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Så... Då var olja, filter och ny liten ring inhandlade. Blev 10w-40 halvsyntet från bilia. Har jag för mig...

Glömde dock självklart rengöringstjohejet :evil: Blir att köpa på macken påväg hem sen :-)-)
Användarvisningsbild
av crumpets
Hittade ingen sån där rengörare :( Tittade på fyra stora mackar varav en hade gör det själv hall och grejer men hittade bara en massa sån där "injection boster!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" skit som man har i bensinen. Inget för oljan :(

Eftersom jag hade problem med ventilerna pga kass olja kändes det inte värt att vänta längre eftersom jag ju använder bilen en del nu så det fick bli att göra olje/filterbyte idag.

Fick mig ett litet bad i olja (hade den högt och fint upphissad i gördetsjälvhall) när jag skruvade loss Tapp-skruven. Trodde det skulle vara högre tryck på det så jag tog det fint och försiktigt och oj vad snällt det rann i början men såfort pluggen var helt ute sa det KLUNK så var båda armarna dränkta i bäcksvart olja :roll: Så nu luktar man karl.

Tomgången blev helt prima med nya oljan iaf verkar det som. Har inte märkt nåt problem efter det idag :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Det vore nog nåt faktiskt. Tänkte byta till helsyntet nästa gång när jag förhoppningsvis kan göra det under mindre panikiga former, då kan det ju vara fint att ha helt ren och fin motor också :)

Har du koll på hur man byter olja i växellådan också, förresten? Kanske vore värt att göra.
Användarvisningsbild
av crumpets
Automat är det :) Hittade en avtappningsskruv på den tror jag, men ingenstans där man kunde hälla i nytt :???:
Användarvisningsbild
av eccy243
Då är det lite avancerat.
Först: Tappa ur oljan genom pluggen. När den har runnit av så tar du ner tråget, och byter sugsilen. Skruva tillbaka tråget och pluggen. Använd ny packning för tråget, och pluggen. Fyll sen på två liter olja, den fyller du på genom oljestickans rör. Sen lossar du ingående rör till oljekylaren. Tryckröret som kommer från lådan. Minns inte om det är det övre eller nedre röret. Trä på en genomskinlig slang på röret. Dra slangen så du kan se det från förarplats. Led ner slangen i en dunk. Starta motorn, och håll koll på oljan som kommer genom slangen. Stäng av motorn när det kommer bubblor genom slangen. Fyll på två liter igen. Starta motorn. Stoppa när det kommer bubblor. Fyll på två liter... ... ... Fortsätt så tills oljan ser bra ut i slangen, eller tills du har slut på olja. :lol: Montera tillbaka allt och kontrollera oljenivån.

Antar att du vet hur man kollar oljenivån på en automatare?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 47

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]