- mån 27 jul 2009, 22:11
#307175
Jag har en 855 -95 som drara alldeles för mycket olja, senast jag fyllde på hade jag kört ca 30mil och fylde på ca 1.5 liter... Det läcker ingen olja utvändigt om motorn vilket borde betyda att den förbränns.
Jag har bytt oljefällan och rengjort insug och slangar, men utan framgång. Innan jag rengjorde insuget och alla slangar var det så mycket olja i luftslangen mellan luftburken och spjället att det droppat ner runt startmotorn.
En underlig sak är att ett utav stiften sätter igen helt efter ca 30mil, det är så mycket sot att man inte ser att det finns ett hålrum mellan mitt "pinnen" och kanterna (vet inte vad dom heter) på tändstiftet. Kanske inte är så konstigt igentligen med tanke på hur mycket olja den drar men jag tycker att alla stift borde sota igen, inte bara ett.
Har mätt kopretionen och alla cylindrar ligger runt 11.5. När jag testade kompretionen så hade jag tagit isär returslangen från vevhusventilationen för att kika om det komm mycket rök, och det gjorde det. Så pass mycket att det känns som om något är galet.
Var innne på besiktningen efter att jag bytt oljefällan och rengjort slangarna, fick nedslag på CO-halt förhöjd tomgång, för hög. Avläst värde 0.6 och gränsen ligger på 0.3. Såg också att på förra besiktningen låg värdet på gränsen dvs 0.3.
Någon som har några bra idé om vad som kan vara galet?
/Lidas
Jag har bytt oljefällan och rengjort insug och slangar, men utan framgång. Innan jag rengjorde insuget och alla slangar var det så mycket olja i luftslangen mellan luftburken och spjället att det droppat ner runt startmotorn.
En underlig sak är att ett utav stiften sätter igen helt efter ca 30mil, det är så mycket sot att man inte ser att det finns ett hålrum mellan mitt "pinnen" och kanterna (vet inte vad dom heter) på tändstiftet. Kanske inte är så konstigt igentligen med tanke på hur mycket olja den drar men jag tycker att alla stift borde sota igen, inte bara ett.
Har mätt kopretionen och alla cylindrar ligger runt 11.5. När jag testade kompretionen så hade jag tagit isär returslangen från vevhusventilationen för att kika om det komm mycket rök, och det gjorde det. Så pass mycket att det känns som om något är galet.
Var innne på besiktningen efter att jag bytt oljefällan och rengjort slangarna, fick nedslag på CO-halt förhöjd tomgång, för hög. Avläst värde 0.6 och gränsen ligger på 0.3. Såg också att på förra besiktningen låg värdet på gränsen dvs 0.3.
Någon som har några bra idé om vad som kan vara galet?
/Lidas