Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 855 -95 som drara alldeles för mycket olja, senast jag fyllde på hade jag kört ca 30mil och fylde på ca 1.5 liter... Det läcker ingen olja utvändigt om motorn vilket borde betyda att den förbränns.
Jag har bytt oljefällan och rengjort insug och slangar, men utan framgång. Innan jag rengjorde insuget och alla slangar var det så mycket olja i luftslangen mellan luftburken och spjället att det droppat ner runt startmotorn.

En underlig sak är att ett utav stiften sätter igen helt efter ca 30mil, det är så mycket sot att man inte ser att det finns ett hålrum mellan mitt "pinnen" och kanterna (vet inte vad dom heter) på tändstiftet. Kanske inte är så konstigt igentligen med tanke på hur mycket olja den drar men jag tycker att alla stift borde sota igen, inte bara ett.

Har mätt kopretionen och alla cylindrar ligger runt 11.5. När jag testade kompretionen så hade jag tagit isär returslangen från vevhusventilationen för att kika om det komm mycket rök, och det gjorde det. Så pass mycket att det känns som om något är galet.

Var innne på besiktningen efter att jag bytt oljefällan och rengjort slangarna, fick nedslag på CO-halt förhöjd tomgång, för hög. Avläst värde 0.6 och gränsen ligger på 0.3. Såg också att på förra besiktningen låg värdet på gränsen dvs 0.3.

Någon som har några bra idé om vad som kan vara galet?

/Lidas
Tack för tipset!
Skulle dåliga ventiltätningar kunna medföra att den drar så mycket olja som den gör?
Käns som om det inte är den enda faktorn till så mycket oljeförbrukning.
Kan dåliga ventiltätningar göra att CO-halten för förhöjd tomgång blir dålig?

/lidas
av *pettson*
Vet inte riktigt hur man ska beskriva dåliga ventiltätningar. Det finns dom som läcker lite och så finns det bakelitvarianten som sitter där för syns skull och som läcker igenom mängder med olja. Det kan se ut som nedan..Den motorn hade gått 42000 mil utan renovering. Oljeåtgången var moderata (sett ur slitagesynpunkt) drygt 1 liter på 150mil. Det är inte svårt att gissa vart oljan hamnat. Cylinder 1 är överst och cyl 5 nederst. Samt att jag lagt in ett kort på en ventiltätning sliten i 42000 mil.. Tyvärr har jag ingen bild just nu på en frisk tätning. Får väl ta en bild på en sån i eftermiddag.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]