Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pitbull82
Hej!

jag har en 855:a t5 som har betett sig konstigt som attan. MOTOR B5234T

Det började med att den inte startade en dag efter jag kört. Efter laddning av batt så gick den igen coh att den blivit kall.
Efter ett par dagar så kunde jag starta åka till jobbet ca 5 mil sedan gick det inte starta den fören den va kall. Nu är den stendöd.

Bytte tändmodulen och den startade igen gick perfekt tills jag tankade då jag stängde av igen.. Sedan va den död igen. Efter lite dragande i sladdar och startgas och inkoppling av den gamla tändmodulen och dit med den nya igen så startade den och gick 7 mil helt klockrent till garaget och nu helt stendöd efter jag stängde av den igen! Har kollat här på forumet och föjt dessa anvisningar då det saknas gnista. Fick också ett råd att det kunde vara tändningslåset så jag provade att bogsera igång den helt död tills ca 4000 rpm då hoppar den igång och går så länge jag håller den över 4000rpm dock inte rent, under 4000rpm det så tvärstannar den.

Hör inga missljud eller liknande. Bränsle är kollat och är bra, vevaxelgivare ger rätt ohm, relä "grått" klickar och ser helt ut. MEN ingen gnista.. Och inga FELKODER SNÄLLA HJÄLP! Pettson jag behöver din hjälp :D
av *pettson*
Låter snarare som om du har en rejäl insugsläcka. Kontrollerat din slang som sitter vid spjällhuset? Kolla på undersidan i skarven mellan tomgångsmotorns slangstump och den tjocka slangen. Inte helt ovanligt att den spricker nämligen.
av *pettson*
sprucken slang förklarar bara att bilen bara går över 4000 rpm. Men visst finns det annat som kan ge liknande symtom.
Troligen bråkar systemreläet med dej (det över kylaren.) det ger 12 till massmätare och spridare samt tändsystemet. KAN vara så att du helt enkelt har en sprucken lödning i den, kylarvärmen gör att lödningarna är i kontakt och inte i kontakt osv.. Klickar gör det i vilket fall, då det sällan är kontrollspänningen till reläet som är sprucken., nån spänning går det däremot inte fram. Öppna reläet och kika på lödningarna visuellt.
av pitbull82
Fan nu har jag prövat att byta tändspole med tänd modul, de gråa relät, och vev givaren och forfarande ingen gnista :( kan de vara så att boxen kn vara död :( har för visso inte prövat byta kam givaren... nån som har förslag?????????
av *pettson*
Du har bara två livsviktiga givare på din bil. Kamaxelgivaren och vevaxelgivaren. Vevaxelgivaren har du kontrollerat säger du, så då ska inte den vara problemet. Då återstår bara kamaxelgivaren.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]