Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvomicke
#300015
Har ett problem med att turbon laddar fullt laddtryck vi pågasning, har kollat så att wastegate staget inte kärvat fast, men under luftfilterburken sitter en kontakt som vacumslangarna ifrån wastegaten kommer, det sitter ingen kontakt fram dit, ska de inte vara en styrsignalkabel fram dit, och från vart ska den kabeln komma ifrån, det är den mindre t5 motorn, italien import, 2.0 liters

fick även ett annat problem igår, varningslampan för dåligt med vatten tände sig, jag kollade expansions kärlet, och riktigt, de var dåligt med vatten i där, men efter påfyllning släckte sig inte lampan, när bilen stod på tomgång ett litet tag så trycktes vattnet tillbaka upp i expansionskärlet och koka över, men temp mätaren visade att motorn hade låg temp, och elfläkten startade inte, tömde ur behållaren så att nivån kom under MAX, startade igen och den gick på tomgång, men samma sak hände igen, vattnet fyllde behållaren tills de koka över, kan de vara termostaten som låst sig, har fått för mig att tempgivaren sitter efter termostaten, därav att den inte visade hög temp och att elfläkten inte startade?
tacksam för snabba svar..
Användarvisningsbild
av Phantom
#300027
Skulle tro att locket till ditt expansionskärl inte är tätt, packningen blir dålig med tiden och kylsystemet ska arbeta under tryck för bästa prestanda. Byt locket/packningen så ska det bli bättre på den fronten.
Den andra saken du undrar över borde väl vara magnetventilen...den styrs väl enbart av vacuumtrycket om jag inte har fel...någon får i så fall rätta mig :???:
Kontrollera dina vaccumslangar så ingen har spruckit av ålder och att alla sitter på plats.
av *pettson*
#300036
Nån har pillat på din bil och skruvat på laddtrycket tydligen..
Du har helt rätt i att en styrkabel ska vara fastsatt på magnetventilen. Samt att alla tre slangarna ska gå just till magnetventilen. I övrigt har du två alternativ nu. Antingen så är locket dåligt på expansionskärlet så att det blir för lågt mottryck. Eller så har blockpackningen gett upp för dej, troligen på grund av laddtrycket så att det matar ut avgaser i kärlet. Börja med att byta locket. Och.. ÖPPNA ALDRIG locket med varm bil om du inte önskar koka bilen rätt så duktigt.
Nivåerna du ska läsa ur expansionskärlet gäller med KALL BIL på PLAN MARK. Vart nivåerna hamnar när du kör är oväsentligt sålänge inte vattennivån försvinner och lampan tänds.
av volvomicke
#300044
okej. ja ska köpa ett nytt lock och prova med det. Men de känns nästan som om blockpackningen har gått me min tur =/ , men hade en annan tråd ja skrev om det i, har tappat ur oljan å kollat den, inga fel där, å tappat ur vattnet ur nedre kylar slangen, men där luktade det glykol, med en liten tuouch av bensin..
Går de göra något annat test för å se om packningen brustit?
Men vart ska kabeln komma ifrån som ska gå fram till magnetventilen?
av sssrlr
#300828
Jag har problemet med att min v70 2,5t-98. Den rycker till rejält en gång då turbon laddar fullt, troligen så laddar den för mycket, den är trimmad på nått sätt, vet dock inte exakt hur men det är några rör i motorn som ser ut att vara hemmagjorda och sprintlåset till wastegatestaget finns inte så det verkar som om nån har skruvat manuellt på den.
Kanske chippat också. Det är ett riktigt bra drag i den, men jag vågar inte dra på fullt då jag inte vet vad som händer då det rycker till så där.
Kanske jag borde skruva ner det manuellt lite så jag är på säkra sidan???
Sen smårycker den också när man kör lugnt, som i stan typ.
Motorlampan lyser också.
Det är ju värdelöst att det inte sitter nån turbotrycksmätare i från början, så man har lite koll på trycket.

Nån som har nått förslag???
#302047
hittade tillslut styrkabeln till laddtrycksventilen (magnetventilen) den var väldigt gömd i motorrummet, vet inte vad för snubbe som tagit ur den och gömt den ? =/ men iaf, satte i den fast märkte att nu ladda den inte lika fullt ut på 1ans växel, men laddtrycket kom som satan på 2a, fast körde igen och laddtrycket stannade lite in på de vita fältet på orginal laddtrycksmätaren, både på 1 o 2ans växel, fast de va olika, men beror väl lite på vilken belastningen motorn har, men ska införskaffa mig en separat laddtrycksmätare, fanns en sen tidigare på bilen, men ägaren innan hade satt dit en elektronisk mätare, funkar väl inte så bra på denna bil hehe, men om de skulle vara fel på laddventilen, blir de alltid en felkod i felkodsenheten om man kollar de? för den kosta typ 800:- ny, så vill veta om de verkligen är felet eller om nån skruvat på wastegaten själv, men ska sätta i en laddtrycksmätare å se vad den laddar..
av *pettson*
#302051
hmm om bilen är orginal bör den ladda ca halva vita fältet. Är den chippad bör den ladda runt hela vita fältet. Är den chippad med 295hk chip (1,2bar) bör den ladda lite utanför fältet. Fältet är ca 1 bar.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]