Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
CarMan skrev:
xlarge skrev:Jag kan hjälpa dig fylla ACn...Bor i Töreboda...Tar en femhundring för provtryckning( vid behov), vacuumsugning & fyllning!

miljö bov !
svart jobb = skatte smitare !

det är mina skette pengar ni leker med, klart men blir sur!
Ett elakt uttalande av nåt du inte vet nåt om.
du åker båt (och har problem med en orenad generator) i en annan tråd och är precis lika mycket miljöbov, dina gamla motorer är inte heller renade. Är det att vara ett föredöme då? Eller ska vi peka ut dej för det ?
I övrigt kan man lätt fylla en bil för 500kronor MED kvitto. Det är en fråga om hur mycket betalt man önskar.
Vill du se min faktura från min lokala kyltekniker?..
Felsökning av ett system, tömning av detsamma, kontroll efter rep, samt fyllning= 1400 inkl moms..
Användarvisningsbild
av Severin
xlarge skrev:...Tar en femhundring för provtryckning( vid behov)
Hur mycket ska trycket vara?
Hur går du tillväga då?
av xlarge
sewe skrev:
xlarge skrev:...Tar en femhundring för provtryckning( vid behov)
Hur mycket ska trycket vara?
Hur går du tillväga då?

Brukar blåsa i en 7-10 bar, kväve eller annan syrefri gas tex argon!
Tips för hemmapulare: (OBS ej provat av mig!)
Gasol fungerar också, då man kan ansluta tuben direkt utan tryckregulator.

Låt stå under tryck nån timme eller två..
Fast säker på att det inte läcker kan man ju inte vara, för ett litet läckage kan ju ta flera år att upptäcka :wink:

/xlarge
Användarvisningsbild
av Severin
xlarge skrev:[
Brukar blåsa i en 7-10 bar, kväve eller annan syrefri gas tex argon!
Tips för hemmapulare: (OBS ej provat av mig!)
Gasol fungerar också, då man kan ansluta tuben direkt utan tryckregulator.

Låt stå under tryck nån timme eller två..
Fast säker på att det inte läcker kan man ju inte vara, för ett litet läckage kan ju ta flera år att upptäcka :wink:

/xlarge
Hmm ok om vi säger så här då, du kopplar på en "vad det nu heter" på påfyllningen på min bil, hur många kg tryck ska det vara då avstäng resp på med full kyla?

Anl jag funderar är för jag va till en lokal snubbe som jag nu i efterhand inte helt litar på och han kopplade in nån mätare och jag hade då 2kg tryck avstängd och ca 3.5 vid full kyla vilket jag tycker verkar lite
av DoD
CarMan skrev:
v70 tdi skrev:Hej!
Om du vet om någon som jobbar med att serva kylanläggningar i varuhus/industrier så brukar dessa kunna
fylla på ac´n även i bilen till en billig summa. Finns vissa besservissar på detta forum som alltid ska vara så
himmla negg. Frågan var ju någon som kan fylla på ac'n inte om vilken som kan laga ac´n :-(O) . Att läcksöka gör man genom att dra ett instrument över ac rören och kolla om det kommer ut någon gas. Detta tar Volvo bra betalt för. Detta kan en kyl gubbe också! Lycka till.

om du tror det är så enkelt som att dra ett instrument över ac rören för att hitta felen så har du ganska mycke fel!!!

varför är det så svårt att förstå det här med ac?

hur många åker om kring o fyller på däcken på bilen varje dag, om man har en spik i dängen??? (bara öter gör sånt) dom andra lagar däcken o sen fylle på luft !

(det här med att man försöker vara tydlig med hur man ska göra med ac, beror på att man helt enkelt inte får fylla ett trasigt system, sen då fins det ju folk som tror att det är normalt at gasen försvinner, o dom tror att man bara ska fylla. Men det ska man givet vis inte göra

Som sagt, han fråga efter nån som kan fylla på. Jag bytte kompressor och behövde bara fylla på systemet. Kanske vissa andra också sitter i den sitsen. Rätt så onödigt att direkt spy galla över folk som vill fylla sina system....
av tomme
Helt fantastisk att inte Carman inser att alla bilar med AC läker mer eller mindre! om han nu jobbar med mobil kyla!
systemet är INTE helhermetiskt och när man har en utgående drivaxel från kompressorn så är det stört omöjligt att få det 100% läckagefritt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jag själv har jobbat i snart 15 år med mobil kyla och vet av erfarenhet att alla bilar läker lite!däremot så stämmer det att man inte bara får fylla ett system hur som helst utan att felsöka!
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av Severin
När vet man egentligen när man har för lite gas i?

Jag tycker bilen kyler för lite nu när det har varit 30 grader varmt, sambon tycker att den kyler tillräckligt

Vet inte om den har fyllts på sen den va ny och va inne med den på gratis kontroll där gubben sa genom att koppla på nån mätare genom påfyllning att den va bra(trycket kan ni läsa nåt inlägg upp)
av xlarge
sewe skrev:När vet man egentligen när man har för lite gas i?

Jag tycker bilen kyler för lite nu när det har varit 30 grader varmt, sambon tycker att den kyler tillräckligt

Vet inte om den har fyllts på sen den va ny och va inne med den på gratis kontroll där gubben sa genom att koppla på nån mätare genom påfyllning att den va bra(trycket kan ni läsa nåt inlägg upp)
Ska försöka mig på ett svar på denna fråga!

Gasen (r134a) har olika tryck vid olika temperatur, så därför är det svårt att säga när det ej är tillräckligt med gas i systemet.
Det ända säkra sättet är att tömma systemet på gammal gas och fylla det med rekommenderad mängd!
Det finns dock tryck/temperatur kurvor man kan gå på!

Som ett exempel så fyllde jag ett system idag.
Lågtrycksidan var omkring 2,5kg..Högtrycksidan var ca 12kg...Vid en yttertemperatur på 27 grader i skuggan.

Man kan även toppfylla ett system, dock ej rekommenderat, genom att mäta inloppsluft temperatur ock jämföra den med temperaturen in till kupe`n... Den bör vara minst ca15 grader lägre vid fungerande AC.
Ex 30 grader vid framrutan bör luften vara ca15 grader ut från luftmunstycken..

Rekommenderar alla som är intresserade av att fylla AC själv, köp boken HAYNES Bilens luftkonditioneringssystem..
Där står det mesta värt att veta om AC.
Eftersom jag redan är utpekad som BOV av CarMan så kan intresserade få en kopia av en gammal version av denna bok i PDF format, dock på Engelska, skickad till sig via mail
Ev kan man hämta hem den här:
http://rapidshare.com/files/127937744/A ... ioning.pdf

/xlarge
Senast redigerad av 1 xlarge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
Härlig debatt detta :-)

var gör förresten AC-verkstäderna av gasen dom plockar ur ett system ?

/emwtur

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]