Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maol
Hej!

Ett spännande elfel på en 360 GL -87. Eller egentligen en hel lista på symptom som man kan hoppas delar orsak. Någon idé?

- P-bromslampan på panelen "läcker över" lite i laddningslampan när bromsen är åtdragen.
- Om man står på tomgång och inte har bältet på gör blinkandet för bältesvarningen att varvräknaren pendlar upp och ned (utan att motorvarvet gör det).
- Ibland lyser laddningslampan svagt under körning (märkt inga problem med laddningen annars, men har inte voltmätt än).
- Tankmätaren står i botten och den gula lampan blinkar ganska frenetiskt men i ojämn takt.
- Tempmätaren står i botten alltid.

Tyvärr saknar jag historik över hur/när felen uppkom. Tips vore kul innan man började försöka pilla... Jag har tänkt säkringar (ingen i boxen ser sönder ut), jordfel (mycket möjligt), generator/regulator eller något panelfel.
av maol
Ah, älskade jord. Då börjar jag titta på punkter till att börja med. Var det en sån som var skit för dig?

Thank you. :)
av Chrippe91
Eftersom det mycket som krånglar kan det vara huvudjorden, sitter direkt efter batteriet, den sitter i batterihållaren! Du kan kontrollera om kretsen är sluten mellan minuspolen och valfri chassidel, med de flesta multimetrar kontrollera både med tändning på och av
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]