Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maol
Hej!

Ett spännande elfel på en 360 GL -87. Eller egentligen en hel lista på symptom som man kan hoppas delar orsak. Någon idé?

- P-bromslampan på panelen "läcker över" lite i laddningslampan när bromsen är åtdragen.
- Om man står på tomgång och inte har bältet på gör blinkandet för bältesvarningen att varvräknaren pendlar upp och ned (utan att motorvarvet gör det).
- Ibland lyser laddningslampan svagt under körning (märkt inga problem med laddningen annars, men har inte voltmätt än).
- Tankmätaren står i botten och den gula lampan blinkar ganska frenetiskt men i ojämn takt.
- Tempmätaren står i botten alltid.

Tyvärr saknar jag historik över hur/när felen uppkom. Tips vore kul innan man började försöka pilla... Jag har tänkt säkringar (ingen i boxen ser sönder ut), jordfel (mycket möjligt), generator/regulator eller något panelfel.
av maol
Ah, älskade jord. Då börjar jag titta på punkter till att börja med. Var det en sån som var skit för dig?

Thank you. :)
av Chrippe91
Eftersom det mycket som krånglar kan det vara huvudjorden, sitter direkt efter batteriet, den sitter i batterihållaren! Du kan kontrollera om kretsen är sluten mellan minuspolen och valfri chassidel, med de flesta multimetrar kontrollera både med tändning på och av

Köp ferritas standard rostfria system s&arin[…]

Sätt på keramiska belägg näst[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]