- tor 21 maj 2009, 19:30
#290566
Intressant tanke att rengöra sina spridare på plats i bilen?
Nu är ju redan rengöringsmedel tillsatt i dagens bensin så det lär inte göra mycket att ens försöka. Utöver det har man 5-7% etanol ilagt i all bensin redan.
Men handen på hjärtat.. hur många kör sina spridare på 80% dutycykle.. Alltså sådär permanent 7000rpm i 30 mil?? Gör man inte det så behöver man inte bråka, inga beläggningar försvinner på lägre varv eftersom det inte finns nåt flöde att spola bort ev skräp. Det är bättre man tar och fokuserar på att byta sitt bränslefilter då vinsten av ett rent o fint filter faktiskt övervinner allt annat. För bränslefiltret är nåt som man tydligen glömmer bort.
Spridarbilden rättar inte heller den till sej av att småköra med rengöringsmedel i utan för den krävs också fullvarv i en maskin.
Rengöringsmedlet i en spridarrengöringsmaskin är INTE t-sprit och t-sprit gör absolut inte nån som helst nytta på tyngre petroliumavlagringar. Inte heller etanolen löser dom. Det etanolen löser är om det är hartsbildningar på ställen med bra flöde, med andra ord slam i bränsleledningar till exempel.
Det finns ingen genväg på spridarrengöring utan det är till att vända sej till ett företag som har rätt utrustning, att köra spridarna runt 3-4 dutycykles + byta filter i dom och som avslutning ge dom nya o-ringar och nya spetsskydd kostar inte gratis, nån som spolar spridarna baklänges känner jag överhuvudtaget inte till.
Alternativet som är BILLIGARE O BÄTTRE för pengarna (för ovanlighetens skull) är att faktiskt investera i 5 nya spridare av eftermarknadssort för att dra nytta av senare tids konstruktionsvinster i spridarväg.
Men naturligtvis är alla enkla kontroller om tjuvluft kollade, ju lägre varv ju högre vacum o ju större risk för luftläckage, bränsletrycket är kontrollerat, man har kikat både så det är rätt tryck och så flödet inte ändras nån speciellt under gången så att t.ex bränsletrycksventilen kärvar eller liknande?