Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Hur kan man rengöra spridarna bäst och varsammast? 850 2,5 -96:a...

har uppkommit små ryckningar när man kör iväg på tvåan ex, o låga varv.
Som hicka? =)

Kan man köra 4-5liter diesel i tanken på volvon samtidigt som man tankar fullt med bensin?

Gjorde det med en corolla 92:a en gång o det var tiptop för bilen!!!
av *pettson*
Nej det skulle jag aldrig nånsin råda dej till.. Har du sett över allt annat? När byttes stift, lock, rotor, tändkablar sist?
Din bil skulle klaga om en spridare inte gjorde sitt jobb.
av PDK
*pettson* skrev:Nej det skulle jag aldrig nånsin råda dej till.. Har du sett över allt annat? När byttes stift, lock, rotor, tändkablar sist?
Din bil skulle klaga om en spridare inte gjorde sitt jobb.
Stift,lock, rotor är bytta för 500mil sedan..

Dock är tändkablarna original från fabrik. Kollade datumet... Kan man kolla om dessa fungerar riktigt?
Användarvisningsbild
av olindh
Jag hällde i en flaska biltemas insprutningsrengöring i tanken, det tog bort rycken på min bil.

I helgen rengjorde jag dom i en ultraljudsrengöringsapparat med t-sprit som lösningsmedel. Jag tycker att den fått ytterligare kraft nu.

Det bästa man kan göra är troligtvis att rengöra dom i en spridarbänk där man även kan bakåtspola dom men jag har inte hittat någonstans där man kan göra det till ett vettigt pris.

Pettsson, jag tycker att det är tråkigt att du inte tycker att man ska rengöra spridarna. Annars verkar du vara precis den typ av do-it-yourselvare som säkert skulle kunna bygga en bra utrustning för att rengöra spridarna.
av PDK
olindh skrev:Jag hällde i en flaska biltemas insprutningsrengöring i tanken, det tog bort rycken på min bil.

I helgen rengjorde jag dom i en ultraljudsrengöringsapparat med t-sprit som lösningsmedel. Jag tycker att den fått ytterligare kraft nu.

Det bästa man kan göra är troligtvis att rengöra dom i en spridarbänk där man även kan bakåtspola dom men jag har inte hittat någonstans där man kan göra det till ett vettigt pris.

Pettsson, jag tycker att det är tråkigt att du inte tycker att man ska rengöra spridarna. Annars verkar du vara precis den typ av do-it-yourselvare som säkert skulle kunna bygga en bra utrustning för att rengöra spridarna.
Olindh, pettsson sa att han aldrig skulle råda mig till det, alltså tanka någon liter diesel för att rengöra spridarna!
Inte att inte rengöra spridarna.... Kanske inte läste hela tråden?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag har rengjort spridare med en liter lysfotogen...
Hällde i fotogenen och fyllde upp 60-liters tanken med vanlig BF95. Efter 30-50 mil gick motorn jämnare.
Före rengöringen, gav spridarna en stråle varje gång dom öppnade.
Efter rengöringen, gav spridarna en fin dusch varje gång dom öppnade.
av *pettson*
Intressant tanke att rengöra sina spridare på plats i bilen?
Nu är ju redan rengöringsmedel tillsatt i dagens bensin så det lär inte göra mycket att ens försöka. Utöver det har man 5-7% etanol ilagt i all bensin redan.
Men handen på hjärtat.. hur många kör sina spridare på 80% dutycykle.. Alltså sådär permanent 7000rpm i 30 mil?? Gör man inte det så behöver man inte bråka, inga beläggningar försvinner på lägre varv eftersom det inte finns nåt flöde att spola bort ev skräp. Det är bättre man tar och fokuserar på att byta sitt bränslefilter då vinsten av ett rent o fint filter faktiskt övervinner allt annat. För bränslefiltret är nåt som man tydligen glömmer bort.
Spridarbilden rättar inte heller den till sej av att småköra med rengöringsmedel i utan för den krävs också fullvarv i en maskin.
Rengöringsmedlet i en spridarrengöringsmaskin är INTE t-sprit och t-sprit gör absolut inte nån som helst nytta på tyngre petroliumavlagringar. Inte heller etanolen löser dom. Det etanolen löser är om det är hartsbildningar på ställen med bra flöde, med andra ord slam i bränsleledningar till exempel.
Det finns ingen genväg på spridarrengöring utan det är till att vända sej till ett företag som har rätt utrustning, att köra spridarna runt 3-4 dutycykles + byta filter i dom och som avslutning ge dom nya o-ringar och nya spetsskydd kostar inte gratis, nån som spolar spridarna baklänges känner jag överhuvudtaget inte till.
Alternativet som är BILLIGARE O BÄTTRE för pengarna (för ovanlighetens skull) är att faktiskt investera i 5 nya spridare av eftermarknadssort för att dra nytta av senare tids konstruktionsvinster i spridarväg.
Men naturligtvis är alla enkla kontroller om tjuvluft kollade, ju lägre varv ju högre vacum o ju större risk för luftläckage, bränsletrycket är kontrollerat, man har kikat både så det är rätt tryck och så flödet inte ändras nån speciellt under gången så att t.ex bränsletrycksventilen kärvar eller liknande?
Användarvisningsbild
av olindh
Tack för den utförliga redogörelsen Pettsson. En följdfråga: Om jag ska köra spridarna i ultraljudstvätten vilket lösningsmedel tror du skulle vara bäst?
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?